tag:blogger.com,1999:blog-3623748961569745209.post1091552602865538894..comments2023-07-07T11:18:36.401+02:00Comments on Markedsføring og ledelse: Hvis bransjen selv fikk bestemme...Svein J. Hansenhttp://www.blogger.com/profile/08815514529488984139noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-3623748961569745209.post-45879538030663039182012-11-08T20:24:00.012+01:002012-11-08T20:24:00.012+01:00Jeg har lest før at det kanskje skulle settes love...Jeg har lest før at det kanskje skulle settes lover for å begrense markedsføringen av usunn mat / drikke rettet mot unge barn. Men selv om dette hadde blitt gjort, tror jeg ikke det ville gjort stor forskjell. Vi har blitt så vant til markedsføring nå at de fleste av oss ikke legger merke til det engang, hvertfall ikke bevisst. Og jeg mener problemet med overvektige barn ligger mest i hendene på foreldrene.. Men det er ingen tvil om at markedsføringen har effekt på hva vi spiser og drikker, og jeg syns barn bør få muligheten til å vite hva de egentlig får i seg. Barn vil nok alltid ha ett behov en gang i blandt for noe usunt og godt, enten det er markedsført eller ikke.. Men mindre markedsføring av usunn mat/drikke har jeg ingenting imot, spørsmålet er om det fungerer..Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01177293738208032665noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3623748961569745209.post-61897536107688573092012-11-07T19:21:31.270+01:002012-11-07T19:21:31.270+01:00Interessant debatt. Kan vi sammenligne litt denne ...Interessant debatt. Kan vi sammenligne litt denne saken med saken om hudkrem i Forbrukerinspektørene? Det viser seg at mange kosmetikkleverandører tilsetter A-vitamin i produktene. Det har noen fordeler for produktet isolert, men sammen med kosthold og andre produkter risikerer forbrukerene å få i seg usunt mye A-vitamin, som kan føre til litt av hvert - misdannelser på fostre og benskjørhet blant annet. Bransjen svarer med - det er dette markedet vil ha. Se http://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/mdhp11004412/31-10-2012<br /><br />I mange tilfeller er jeg i tvil om markedet klarer å regulere seg selv på en god og langsiktig måte, uten en viss styring. Mengden styring er også et tema...Svein J. Hansenhttps://www.blogger.com/profile/08815514529488984139noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3623748961569745209.post-62725748705950723722012-11-06T23:02:22.381+01:002012-11-06T23:02:22.381+01:00Tror ikke markedet ville blomstre med kontroversie...Tror ikke markedet ville blomstre med kontroversielle reklamer hvis staten gav slipp på styringen, da de måtte ha forholdt seg innenfor de rammene vi forbrukere har til reklamer idag. Tror at en reklame for røyk ville fort ha blitt nedringt av sinte mødre og leger.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14448995131377831238noreply@blogger.com