onsdag 6. juli 2016

Ikke la deg lure

Markedsføring er et fag en del forbinder med lureri.  Litt ufortjent. Hvem ville vel finne på å kalle kokkeyrket for lurvete fordi de bruker kniver, og det skjer knivoverfall?

Nei, det er ikke faget, redskapene og kunnskapen det er noe feil med, det er bruken og moralen.

Av og til er det nok grunn til å begrense friheten til enkeltmenneskets utfoldelse, både i forhold til våpen og i forhold til hva som ellers er lov.

Det er også gjort innenfor markedsføringen. Særlig markedsføringsloven setter klare grenser for hva man kan eller ikke kan i markedsføringen.

Ønsket om å tjene raske penger kan få noen til å gjøre de rareste ting. Og derfor må alle være på vakt mot kriminelle, som ønsker å lure oss. Ofte ser man at det er nokså amatørmessig utført som denne som dukket opp i facebokstrømmen i dag.

Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det nok usant. Som her. Ingen ønsker å gi deg nitti prosent rabatt på dyre merker. Du lurer kanskje på hvorfor jeg skriver 90% når det står 86%. Vel - de som prøver å lure oss er ikke spesielt stø i regning heller. Ei heller i rettskrivning, som man kan se. Man kan gjerne avsløre lureri på slike ting, og på en nettadresse som ser heller tvilsom ut.

Dette er ellers et stygt forsøk på å misbruke Ray Ban-merkevaren, og er forbudt i forhold til varemerkeloven.

Som Morten Ramm sa det - Ikkje braa....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar