Markedsføring og ledelse kan være et interessant og nyttig fag |
Først - formelt sett må man i studiespesialiserende studieretning ha to programfag fra samme område med full fordypning. De to områdene er 1) realfag eller 2) språk, økonomi og samfunnsfag. Markedsføring og ledelse (ML) er innen sistnevnte kategori. Skal du ha dette som fordypningsfag må du velge ML både 1 og 2, altså 5 timer i uka hvert år. Alternativt kan du ta bare litt, hvis man har ordnet med fordypningsfag allerede. Du bestemmer selv.
Så til - Hva inneholder faget? - Og, hva handler det om? På denne bloggen kan du få et ganske greit inntrykk av temaene i faget. Sjekk ordskyen i høyrespalten. Det handler det om. Les noen saker, og se om dette kan virke interessant for deg... I tillegg ligger det lenke til læreplanen i høyrespalten. Leser du bloggen på mobil må du rulle ned til bunnen og velge "Vis nettversjon", så vil også du få fram høyrespalten. Du kan lese bloggen når og hvor du vil. Mobilversjonen ser ørlitt annerledes ut.
Så til - Hva skal man med faget? Litt mer omfattende og filosofisk å svare på. Hva skal man med skolegang egentlig... Skaffe seg et yrke? Da ville du kanskje gå yrkesfaglig retning? Skal du studere videre handler det mer om å skaffe seg kunnskaper. Du kan da tenke på to måter (minst):
- Du kan skaffe deg fag du tror vil skaffe deg en fordel senere. For markedsføring finnes mange videre studiemuligheter. Tar du markedsføring nå, vil du ha en fordel i forhold til dette.
- Du kan også tenke på at du vil skaffe deg faglig bredde. -Innsikt i noe du ikke nødvendigvis skal studere videre. Hvis du for eksempel tenker deg at du skal bli ingeniør, advokat eller tannlege, lege eller sykepleier, fysioterapeut eller psykolog, eller hvilke planer du nå enn har... Da vil markedsføring og ledelse utvilsomt være nyttig i et markedsstyrt samfunn. Tenkingen fra dette faget vil kunne hjelpe deg i å se muligheter og tenke kundeorientert.
Noen tema vil også være felles nærmest uansett fagområde - kunnskap om undersøkelser for eksempel som du vil få i dette faget. Vi putter "markeds-" foran når vi snakker om "-undersøkelser", men det er samme sak og samme metoder om man spør kunder, klienter eller hvem man nå enn spør. En undersøkelse er en undersøkelse. Samme gjelder kunnskap om mennesker - hvordan er vi som forbrukere, skiller seg naturlig nok ikke helt i fra hvordan vi er som klienter eller pasienter eller hva du nå kaller det. Så mange tema vil berøre tema i andre fag. Markedsføring og ledelse er et fag som henter litt herfra og litt derfra i de tradisjonelle fagretningene. Dermed er sjansen stor for å treffe på noe du har lært fra faget her.
Mange skal tjene på det de driver med - som ingeniørene for eksempel. Vil du vite litt om dette kan dette faget passe deg. Litt orienterende - en del kunnskap. Noe ikke alle kan i tillegg. Smart?
Lykke til - til alle som skal velge fag!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar