torsdag 11. april 2019

Tøft å være NRK

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Det er tøffe tider - for NRK denne gangen. TV3 og Viasat kjøper rettighetene til vinteridrettene. En historisk smell for statskanalen - allmennkringkastningen - NRK. 

Først fikk de gjort om lisensen til å være en del av skatteinnkrevingen. Ingen særskilt TV-lisens for NRK lengre. De skal få penger for å være statskanal direkte. Så dette. Hva betyr det for NRK, tv og skisporten?

For TV3 betyr det seere. De får ikke penger for å være TV. De tjener det på reklameinntekter. Mange seere, mange visninger av reklamer, gode tider. NRK trenger mange seere for å få legitimitet. Tenker da på anerkjennelse av at det brukes mye penger på dem. TV har til nå eller for litt siden hatt en samlende effekt. Man ser det som kommer. Men folk har sluttet med det. Sluttet med lineær-tv. Det som bestemmes på deg. Folk ser hva og når de vil. Dette er NRK også med på. De har nett-tv, som tilbyr å se programmer på nett.

Tilbudet av tv-kanaler og strømme-tv har gjort at vi som samfunn ser mye mindre felles enn før. I den grad vi ser felles ting, så er det fordi det er populært innenfor en gruppe å se visse programmer, som Paradise hotel, Ex on the Beach, Skam og mange andre. Medievanene blir mer segmentdelt. Ulike folk er ikke bare ulike,  de ser også forskjellige ting. For annonsører er dette fint. Det hjelper i å målrette pengebruken, for de fleste medier gjør undersøkelser og kjenner sine seere.

For den enkelte forbruker betyr det også at man antakelig vil måtte betale for å se også. Dette blir sendinger som kommer i betalingskanalpakker. Dermed blir idretten mer lukket, noe som kan bety noe for appellen idretten har, og dermed på sikt salgsverdien. Folk betaler for antall seere - kun det.

Ikke nødvendigvis idrettens appell i sin alminnelighet, men noen idretter kan muligens få det trøblete av slikt. For kommersialisering favoriserer de tilbud som har mange seere. Dermed får man noen som blir rike og berømte, mens mer marginale idretter vil kunne slite mer. De vil miste synlighet og ikke ha penger. Ingen heldig kombinasjon. Men kanskje det folk vil ha? Ikke godt å si, men verd å tenke over...

Det er forandelige tider også i media.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar