tirsdag 24. september 2019

DNB vil tjene penger på data om kundene

DNB ser deg...
DNB er en bank - en stor bank. De forvalter store mengder betalinger og informasjon om kundene sine. Nå vil de tjene penger på det.

Å være forbruker i dag er ingen diskret virksomhet. Du legger igjen spor. Frivillig og mindre bevisst.

Hvis du for eksempel er med i Coop - har Coop-kort altså, så registreres hver minste ting du kjøper. Hvis du handler hos Rema og bruker Æ-appen skjer det samme. Og har du Trumfkort, så registreres alle dine kjøp hos Norgesgruppen. Tanker du bensin? Du kan få en kopp og så mye gratis kaffe du vil for å registrere deg og kjøpe bensin ett sted, og så registreres det. Du kan være familiemedlem hos IKEA, være med i en kundeklubb et eller annet sted - og så følger noen med. Og ikke minst, når du søker etter noe på nettet, eller ser på noe. Registrert! Drar du med bussen eller flyr, blir du registrert. Og handler du på nett, registreres betalinger. Når, hvor mye, hva. Alt. Ingen ting er helt hemmelig.

En kundeklubb går kanskje bra? - Men hva når banken tenker likedan? Når banken vil tjene på deg? DNB vil nemlig det. Tjene penger på kundenes data leser vi. DNB sier de ikke vil knytte opplysningene til deg som person. At de respekterer at hva du handler er en privatsak. Men de signaliserer med tydelighet at de har og vil bruke informasjonen. Datatilsynet følger nøye med på saken, fordi de forvalter lov om personopplysninger. Den loven som sikrer en forsiktig omgang med denne type data.

Hva skal de så tjene på? - Svaret er at markedsføringen prøver å bli mer faktabasert, mer treffsikker. Det nevnes planlegging av byer og kollektivtransport. De er ikke klar på "hvor små enheter de vil bryte ned statistikken på, om det vil være snakk om byer, bydeler eller postnummer" sies det i saken. Potensialet er å bryte det ned til deg. Eller sånne som deg, og meg. Finne forbruksmønstre. Skaffe markedsinformasjon. Gjøre at du kan planlegge markedsaktiviteter mer rettet mot kjøpssannsynligheter. Lurt på en måte. Litt betenkelig på en annen? I hvert fall noe å følge med for datatilsynet. Tekniske muligheter og muligheter til å tjene penger kan utfordre moralen.

Interessant er det i hvert fall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar