Faksimile fra filmen, Lego-polarhunder oversvømmes i olje |
Det er Greenpeace som går til angrep på Lego i en film som sprer seg raskt på nettet nå. Hvorfor det? Fordi de samarbeider med Shell. De lager leker med Shell-merket på. Det synes kanskje særlig små gutter er kult (her er jeg litt stereotyp - ser den). Oljeutvinning, tankbiler, rigger og slikt. Kult...?
Men det har en side til - det er merkevarebygging for Shell. Greenpeace mener den er utspekulert og kritikkverdig. Dette er spesielt, fordi det retter seg mot barn. Små barn med begrenset dømmekraft lærer at Shell er kult. Ikke enestående, også Statoil støtter morgendagens helter - og utvinner oljesand...
Du kan se youtubefilmen om Lego-Shell her. Les om saken på nettstedet Kampanje.com her.
Omdømmebygging er en krevende øvelse, særlig når det finnes aktivister og saker som foretakene må håndtere. Den enkleste håndteringen er naturligvis å holde sin sti ren. Ellers må ledelsen håndtere forholdet til allmennheten. Public relation - PR.
I mange bøker om markedsføring står det at PR inngår konkurransemidlet påvirkning i markedsmiksen av konkurransemidler. Det er verd å merke seg at PR-arbeid som dette må håndteres mer strategisk i firmaet enn i markedsavdelingen, fordi det truer hele firmaets omdømme - altså hva folk synes om LEGO.
Derimot kan det være mer avgrensede tiltak som skaffer medieomtale og publisitet som kan være i den kategorien påvirkning man kan kalle PR som kan gjøres også av markedsavdelingen. PR er altså noe mer enn man kan få inntrykk av i en del markedsføringsbøker.
Blir spennende å følge hvordan Lego legger sine klosser i forhold til denne saken?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar