Illustrasjonsfoto - Toms sko |
I denne saken fra vg.no sin Min mote, kan du lese om idéen bak skoene du sikkert har lagt merke til. Og idéen baserer seg på: Kjøper du et par med sko fra Toms, gir selskapet et par sko til et trengende barn. Dette er selvsagt ikke kommersialiseringsidéen - ideen som skal få pengene til "å renne inn", og det er kanskje også det viktige. De riktig suksessfulle starter ikke bare med et griskt - hit med penga, de starter med en viss substans. De vil få til noe. Merk deg det. Få til noe.
Hvis du skal få til noe, må du vite hva du ønsker, og så kan du tenke videre hvilke grep er de lureste i for å få til det da. Da tenker man "mål - middel". Det vi gjør skal være en naturlig konsekvens av hva vi vil. Når man har en vilje, finner man ofte en vei - en lurere vei enn andre. Markedsføring består av valg. Masse ting man kan gjøre. Spørsmålet blir da, skal vi gjøre dette eller dette? Skal vi satse på annonser, messer, nettsider, events, pr-stunt, personlig salg, høy pris, lav pris, bred distribusjon eller smalere, skal vi ha tilbud eller ikke, skal vi ha reklamefilmer, skal vi satse på sosiale nettverk, skal vi gjøre som mobilselgere å gi bort dyre produkter "gratis" og binde kundene til måndtlige betalinger, eller hvordan skal vi legge opp forretningskonseptet vårt? Hvordan skal vi lykkes - kort sagt?
Interessant å lese om Toms. De har omtrent ikke brukt penger på markedsføring, leser vi. Mange som lykkes med markedsføring tenker slik. De bruker ikke penger som fulle sjøfolk, men satser på ting som virker, og så kommer man over i faser hvor man har bedre råd etterhvert, som åpner opp for å tenke nye og større tanker, som også kan koste mer. Det er også interessant å merke seg at det ofte også er et etisk grunnlag bak mange av dem som gjør det godt. Skal du lykkes lenge, er dette noe du kan bruke og "flyte på". Og så er forretningsfolk også mennesker. Og de fleste er vel nokså ålreite, og opptatt av å ta vare på verden.
Man bør ihvertfall være det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar