Facebook tjener penger - store penger. Hvordan kan de gjøre det, når det er gratis å bruke Facebook? Det samme gjelder andre sosiale medier forresten. De tjener penger.
Sosiale medier tjener på å selge reklame og opplysninger om deg. Tilgang til deg som forbruker - som potensiell kunde. Du har penger, derfor er det å avsløre hvor og hvordan du er av interesse.
Nå har Facebook som du kanskje har lagt merke til endelig gitt tilbud om å like eller reagere. Du kan "like" med ditt humør - det vil si du kan Like, love, Haha, Wow'e eller si sad eller sint. Dermed blottlegger du ditt sinnelag, som gjør det mer effektivt å selge annonser. Hvem ville du annonsert til - de sinna? Ikke jeg.
Vi er forskjellige, og facebook åpner verdenen inn til dette. Et framskritt? Kanskje? Bør vi tenke gjennom dette? Ja.
Bør vi som har markedsføring reflektere over slikt? Ja!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar