"app-lekjekk" gjeng? Jenny i midten... Bilde lånt fra kampanje.coms sak |
Skal du lykkes med å få et produkt på markedet, app eller ikke, må du få folk til å akseptere det. Dette kaller vi gjerne adopsjon. Uten at vi aksepterer noe, blir det ikke noe bruk. Hvor mange sjokolader har du kjøpt og spist uten å ha lyst på dem eller uten å kjøpe dem? Ingen sikkert. Da må det ordnes. Noen må få deg til å ville eller gi deg smaken, eller fortelle at dette er kult.
I det lys er det lurt at det er Jenny Skavlan. Mange kjenner henne. Hun er "kjent for å være kjent", hun har ledet flere tv-programmer, og har en høy profil. Et menneske det er mulig å herme litt etter uten å risikere noe. Hun er en slik som åpner oppmerksomheten for oss. Vi legger merke til det hun driver med. Og det hun driver med er akseptabelt, hvis du hermer og noen spør... Kort og godt en slik som hjelper til med oppmerksomhet og interesse. For når folk adopterer noe som er nytt går de oftest gjennom disse trinnene - oppmerksomhet, interesse, ønske og deretter handling - vi kaller det gjerne AIDA etter de engelske ordene Attention, Interest, Desire og Action.
Men de skjer ikke helt av seg selv - det er markedsførerens utfordring. Man må få det til å skje. Kjendiser er lurt. Og i tillegg til at hun er en "veldig kreativ person" som vi kan lese, så er det jo ikke dumt at hun er kjent - kanskje like viktig? Og dessuten er hun som hun bør være mer positiv enn de aller fleste:
"- Jeg har savnet en plattform hvor det er lett og inspirerende å handle, før jeg ble introdusert til Tise. Nå elsker jeg at det er lett å legge ut ting på Tise og se hvor mye fint som ligger ute allerede, sier Skavlan til Kampanje."
Hennes lengsler er bønnhørt altså...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar