Aviser - hvor mange leser dem??? |
Høye lesertall er grunnlag for å ta høyere pris for annonser. Og der nærmer vi oss en kjerne i saken. Hva er en annonse egentlig verdt? - Den er verdt dens evne til å skape noe, oftest kroner. Hvor mye dette tilsvarer er meget vanskelig å si, og baserer seg ofte på kvalifisert gjetting. Man antar at man klarer å bli sett og ikke oversett, forstått og ikke misforstått, likt og ikke kuttet ut som irrelevant eller uinteressant. Alle disse antakelsene er litt optimistisk, for å si det forsiktig.
Når man så er optimistisk og satser på egne evner til å bli likt, hva da? Jo da spiller jo antall som forventningsvis ser annonsen en rolle. Og hvor mange er det? Det er det kampanje skriver om, det er jaggu ikke godt å si, for avisene skryter og overdriver. Det er nok ikke så lett å vite. Mna må jo måle det på et slags vis. Og måle noe åpner opp for en rekke feilkilder. Spør noen og de svarer "ja" for folk vil jo stort sett svare positivt... Og de som ikke vil det nekter kanskje å svare. Dermed får du svar av ja-menneskene? Og så bør du jo korrigere for feil i blant de du spør. Spør du godt utdannede mennesker så vil de i større grad svare at de leser aviser. De vil kanskje i større grad svare også? Ikke godt å si, og slike ting må man ta hensyn til hvis man skal undersøke slikt eller bruke data som er samlet inn om slikt.For eksempel hvis du vurderer å bruke en god slump penger på noe slikt som en annonse.
Det er nemlig en del som gjør det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar