Det er ikke lett å få spredd sitt budskap. Noen tenker at dette kan gå lettere ved spredning i sosiale medier. Hva med å få folk til å bruke sine nettverk til å anbefale deg og ditt produkt. Da henter du troverdighet fra andre i deres nettverk - lurt?
Nettstedet Stayclassy gjør det, kan vi lese om på kampanje.com. De får barn til å spre på sine sosiale medier, nemlig snapchet. Og så kan barna vinne. Og for å sikre at de virkelig sprer til alle "truer" de med at "vi sjekker det". At du har spredd til alle altså.
Reklamen bryter mot litt av hvert. Forbrukermbudet mener kampanjen er omgåelse av forbudet i markedsføringsloven mot spam.
Barna får reklamen i innboksen fra en venn, men har ikke takket ja til å få reklame for Stayclassy.
De mener også at kampanjen bryter med forbudet mot skjult reklame. I tillegg bryter det mot det lovfestede prinsippet i lovens kapittel 4 om aktsomhet mot markedsføring mot barn.
Markedsføringsloven kan du finne på lovdata.
Så kort fortalt - Ikkje bra!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar