tirsdag 21. november 2017

Er Tesla i trøbbel?

Bob Lutz - en nestor i bilbransjen
Tesla er en suksesshistorie. De har lykkes med å etablere seg som nytt bilmerke, og har redefinert hva det er mulig at "vanlige" biler går på av energikilder. Og hvor langt de kan gå. Og hvor raske de kan være.

Allikevel spås de ikke bare framgang og suksess, kan vi lese i e24. Det er den såkalte bilnestoren Bob Lutz som mener de vil ha problemer med å nå 2019 som selskap. Tesla altså... Nestor er forresten et begrep som brukes om en erfaren - den mest erfarne, eller hvertfall blant dem. Bob Lutz har lang erfaring og vet mye om bilbransjen.

Men hvorfor i alle dager skulle et så suksessfullt konsept som Tesla ha problemer?

Tesla forbinder de fleste med en luksuriøs bil som går på strøm, og i tillegg har rekkevidde og er lynrask. Hvordan kan de ikke lykkes? - Det er flere mulige grunner:

- De har slitt med å levere den nye litt mindre Model 3. Dette kunne være en bil med større og bredere appell enn de noe større modellene. Men å ikke få lansert betyr at utviklingskostnader er tatt og at pengene ikke har begynt å rulle inn i retur. Dyrt.

- I verste fall kan de i tillegg spise litt av eget salg, ved at de selger billigere biler i stedet for dyrere til etablerte kunder. En slags "kannibalisme" hvor et nytt produkt "spiser" kunder fra deg selv.

- De lanserer nye biler, blant annet en lastebil, men mangler forhandlernett, De er ikke i områder som ville kunne gi dem salgsvolumene de trenger for å forsvare utviklingskostnader og kostnader til å bygge opp produksjonsapparatet som skal til for å bygge både personbiler og lastebiler.

- De lanserer flere konsepter på likt, som alle vil kreve mye. Møter de i tillegg tekniske utfordringer, vil de slite. Og så må de bygge opp distribusjonsnett til et produkt som ikke er klart ennå - på norsk heter det "betydelig risiko". - For hvem? De som eventuelt skal satse pengene på dette prosjektet. De klarer det nok ikke helt selv, altså må de ha samarbeidsforetak. Gjerne noen som kan dra fordeler av arbeidet. Spørsmålet blir - Greier de dette i tide? Til å få betalt tilbake penger de har satset eller lånt. Skaffer de nok inntjening, raskt nok?

De har et godt konsept, men det er ikke nok. Når man satser stort må man ha råd til det. Og det er avhengig av om noen stiller opp med penger - i forventning om å få tilbake pengene og mer til. Blir investorer i tvil om dette sliter man, uansett om produktet er godt.

Man kan lese forventningene til et selskap i aksjekursen. Aksjer er et deleierbevis. Hvis du eier en av for eksempel 100 aksjer i et selskap eier du 1% av selskapet. Du kan da få utbytte av din 1% eierandel. Og hvis selskapet stiger i verdi blir din 1% mer verdt, og du kan selge aksjen din dyrere enn du kjøpte den.

I slike tilfeller vil folk synes det er interessant å investere i selskapet, også om man legger ut nye aksjer for å få inn mer penger, for eksempel for å utvide produksjonen til å omfatte lastebiler, som Tesla nå gjør. Man ser at verdien er sterk og antar en gunstig utvikling, og mulighet for å tjene penger. Sliter foretaket derimot, vil villigheten til å bidra med nye penger være lavere.  Faller verdien vil folk kanskje heller kvitte seg med aksjene enn å investere mer. Et firma er derfor avhengig av tiltro for å skaffe kapital og for å skaffe samarbeidspartnere som vil satse sammen - med teknologi, produksjonskapasitet, distribusjonskapasitet og kapital.

Det er det nå ekspertene er usikre på om Tesla vil få til. Det blir spennende å følge dem videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar