Gusjete farge og nøytrale bokser skal gjøre markedsføring vanskeligere. |
Du kan lese om saken på tv2.no. Det er nemlig lov å gå til sak, men det innebærer en risiko. Alt av logoer og designelementer skal bort. Kun merkenavn og produktets variant skal stå på pakken, foruten en illustrert advarsel om tobakkens skadevirkninger. Tiltaket skal gjøre det mindre fristende for unge å bruke tobakk.
For snusbruk handler om holdninger - holdninger består igjen av kunnskap/fakta, av følelser og av handlinger. Dette vet de som bygger en merkevare. Det er om å gjøre å skape gode forhold for at man skal velge et merke framfor et annet. Og at man holder på dem som bruker merket. Det blir nå litt vanskeligere å drive effektiv markedsføring av snus. Markedsføring omfatter påvirkning gjennom ulike kanaler og personer, distribusjon, prissetting og produktutvikling.
For å lette kommunikasjonen utvikler bedrifter merkevarer, som gis et eget særtrekk - som står for noe, et løfte eller en spesialitet, noe unikt. Dette gjør markedsføringen mer effektiv, og det gjør at noen bruker spesielle produktet fordi de er knyttet til dem - følelsesmessig, som i holdninger.
Når det ikke blir lov blir dette vanskeligere. Men det blir like vanskelig for alle. Det er meningen. Og det er grunnen til at staten får medhold. Det gjør det vanskeligere å markedsføre snus enn for eksempel sjokolade. Men det gjør ikke noe snus vanskeligere å markedsføre enn annen. Det likebehandler, altså ikke ulovlig slår retten fast. Så får vi se om Swedish Match godtar dommen eller anker den til en høyere rettsinstans.
Vi følger saken...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar