Markedsføringsloven setter grenser for hva som er lov i markedsføringen. Den setter standarder for hvordan markedsføring skal gjennomføres på rett og rimelig vis.
Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) følger med at blant annet markedsføringsloven følges. Hvis de mener at den ikke gjør det, kan de påtale det, gå i dialog med de som står bak og til og med reagere med økonomiske sanksjoner.
En av dem tilsynet har reagert mot er XXL - varehusene som selger sportsutstyr altså, kan vi lese om i en sak på e24. De mener at markedsføringen deres ikke har vært sannferdig, fordi de markedsfører at de har "salg" altså reduserte priser og refererer til en førpris som tilsynet ikke mener er reell.
Førprisen de viser til er nemlig den førprisen de som ikke er medlem av kundeklubben må betale. Det er ingen heksekunst å melde seg inn akkurat, og dermed er ikke dette akkurat den normale prisen en kunde vil betale. Skulle du derimot si "jeg vil ikke være med i en klubb" så må du betale en god del mer. Det er denne prisen sikkert ikke mange betaler, som legges til grunn.
Poenget er sikkert det at hvis XXL kan dokumentere at noen faktisk har betalt dette, så er det rett. Markedsrådet som er det domsstolsliknende organet for loven kom fram til at vedtaket måtte anses ugyldig på grunn av feil rettsanvendelse og opphevet dette.
Så vanlig kundeklubber har blitt så er vel de fleste med i en hel haug av disse. En og annen er ikke det, og den prisen den forbrukeren betaler er den du får tilbud i forhold til. Så vet du det. Og det vet næringslivet også, som fortsetter med sine "nær sannheten"-begreper. Ikke bra, men heller ikke ulovlig, og for noen er dette åpenbart nok.
Tilbud er altså ikke nødvendigvis så veldig tilbud
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar