Kiwi er Norgesgrippens lavpriskonsept - grønt av farge og billig er det etterlatte inntrykket de ønsker. Enhver ønsker seg et omdømme som består av blide og positive tanker. Kiwi har fått til dette i år.
Det vil si - Rema har ikke fått til det i år. De har blitt knyttet til en del mindre heldige saker og Idéer. De har blitt oppfattet som slem mot noen lokale leverandører - bestevennstrategien, de har lansert Æ-appen, Det enkle ble ikke lengre nok?
Men Kiwi klatrer. Det er YouGov BrandIndex som har kartlagt positive og negative assosiasjoner til merkevarer. Og Kiwi vinner "buzz"-kampen. Flest positive minus negative omtaler.
Hva er egentlig omdømme? - Omdømme er ikke noe i seg selv, det er et begrep som er konstruert. Du kan verken se eller måle omdømmet i seg selv, du må måle noe som i sum er det begrepet beskriver. Omdømmet er nemlig summen av folks holdninger. Skal du finne et omdømme må du beskrive hvilke holdninger mange har til noe - for eksempel Kiwi.
Og holdninger er igjen summen av positive og negative tanker, følelser og erfaringer hvert individ har om eller til noe. Så hvis du forbinder mye negativt med en ting (for eksempel Rema) så får du en mer negativ holdning til Rema. Nå er det slik at dette kan oppveies av vaner du har - hvis du pleier å handle på Rema er du sannsynligvis allikevel positiv, fordi du gjør det. Og hvis du gjør det har du et forklaringsproblem overfor deg selv og andre, dersom du er negativ. Dette retter du på ved å være litt mer positiv. Dette skjer ubevisst, som en del av at de fleste jobber for å redde eget selvbilde.
Måling av holdninger foregår oftest ved å spørre folk - hva mener du?
Interessant er det i hvert fall. Og betydningsfullt. For er man positiv til noe vil man ofte i praktisk handling velge det også. Så det er noe næringslivet og organisasjoner øvrig er opptatt av.
Også vi som er bittelitt over middels interessert i markedsføring...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar