Nordmenn har lave økonomiske forventninger. Vi har blitt mer pessimistiske til den nære framtiden. Dette øker spareviljen og gjør oss forsiktigere.
Siden førjulstiden i 2012 har troen på landets økonomi vært synkende, men troen på egen økonomi holdes mer stabilt. Det er blant funnene i forventningsbarometeret som akkurat har blitt offentliggjort. Spareviljen øker, noe som tyder på at husholdningene tar ansvar for egen økonomi. Til tross for synkende optimisme, beskrives Norge som "den grønne gren", som betyr at vi har det svært mye bedre enn de fleste i Europa vi kunne sammenlikne oss med.
Hva betyr så dette? For de som driver med handel, lavere forbruksvilje. Dette betyr lavere etterspørsel. Særlig på den type varer som kan utsettes eller droppes. Reiser og ferier kan gjøres enklere og færre. Oppussing kan droppes eller utsettes, komfyrer og vaskemaskiner, og tv'er kan vare litt lengre kanskje, dyrere sportsutstyr, biler... Den type vare som ikke er veldig nødvendighetspreget kan utsettes.
Interessante trender, og en del av situasjonsanalysen å følge med på slikt. For å være i forkant såklart. Når vi skal legge markedsføringsplanene våre. Hele tiden tenk - få ting til å skje, heller enn å være den som blir rammet av det ukjente. Det ukjente er ofte også mulig å forutse. På den annen side kan det ligge forretningsmuligheter i å være den som handler litt før "hopen", og som er klar til å levere når "hordene" våkner. Folk (forbrukere) handler i flokk. Noen er tidlig ute, noen er sene, men de aller fleste forholder seg i en eller annen grad til hva andre gjør. Derfor er slike forventninger viktig å få øye på for dem som planlegger markedsføring.
Enig? Legg gjerne inn en kommentar under om du har synspunkter...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar