mandag 6. april 2015

Forbrukerrådet klager på kornblandinger

Faksimile fra Forbrukerrådet
Barn er en særskilt utsatt gruppe når det gjelder markedsføring. Men de er ikke bare utsatt, de er også påvirkere i kjøpsprosessen. - Kjøpesterke smårollinger er derfor en fristende målgruppe.

Det vet bransjen. De har også derfor opprettet et eget etisk utvalg (MFU). Dette skal få alle ledd i verdikjeden til å ta ansvar for markedsføringen i rettet mot barn. For det kan være fristende å prøve og tjene kjappe penger. Forbrukerrådet har nå meldt inn de kornblandingene du kan se på bildet, nettopp fordi de kommuniserer direkte rettet mot barn, og de er usunt søte. Ihvertfall hvis man "legger innpå litt" - søtt og godt er fristende for barn. Du kan lese hva Forbrukerrådet skriver om det her.

Barn og markedsføring er også regulert i markedsføringsloven, som har et eget kapittel om særlig beskyttelse av barn.

Alt sammen verd å ta en kikk på, og tenke nøye gjennom dersom man skulle komme til å jobbe med markedsføring.

Det skal holde etisk vet du...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar