mandag 24. oktober 2016

Dagligvarekjeder har stadig sterkere kontroll

De fem konkurransekreftene etter Porter
Maktfordelingen i en bransje er avhengig av de krefter som virker der. Michael Porter presenterte en modell som viser hvilke krefter som virker inn - fem i tallet. Dette ser vi godt illustrert i dagligvarebransjen. Legg merke til at kunde er en av dem som kan ha stor eller liten makt - deg!

Norsk dagligvare er konsentrert - hver eneste butikk er styrt av en av tre kjeder. I tillegg kommer Bunnpris, som samarbeider med Norgesgruppen om innkjøp, og ellers er små i forhold til de andre tre. Du kan lese om forholdet i saken her.

Nå er situasjonen at konkurrentene - de tre store og en til - tar makt fra leverandørene ved å øke
såkalte EMV - egne merkevarer. Disse konkurrerer på pris og plassering i produkt, og på makt. Kjedene blir mindre avhengig av for eksempel Jif, hvis de kan selge sine egne merker i stedet, slik som bildet her viser - Bunnpris' kjøkkenspray og baderomsspray her i hyllen til 19,90 ved siden av Lilleborgs Jif som 20 cm unna koster 36,90.

Når kjedene konkurrerer med dem de forhandler varer for og i tillegg har full kontroll over bransjen, blir det vanskelig å være leverandør. Hva er så problemet med det? - Det store problemet er at aktørene i bransjen prøver å tjene maksimalt med penger til seg selv naturligvis. Kundene kan velge hvem de går til - og det er prinsipielt fire muligheter: Å gå til en Remabutikk, å gå til en Bunnprisbutikk, å gå til en Coop-drevet butikk eller gå til en butikk som Norgesgruppen kontrollerer. Det er valgene. Det finnes nesten ikke andre butikker. Sammen har de fire en markedsandel på mange og nitti prosent. For hver hundrekrone som det handles for går over 95 av dem til en av disse innen dagligvareprodukter. Det er ikke så mange alternative produkter. Så da kan man håpe på nyetableringer i bransjen da. Men å etablere seg i en så konsentrert og sterk bransje vil være som å brekke nakken frivillig nærmest. Mottiltakene vil trolig være massive.

Så da har de på en måte vunnet - foreløpig. Og de som heller ikke har store muligheter her er kunden. Det finnes få alternativer. De fleste kunder er små, og ikke organisert sammen på noe måte. Unntaket er kanskje Coop, tenker du kanskje? Ok - prøv å påvirke dem... Lykke til! De er nok på de fleste måter like gode som de andre i denne kampen.

Interessant er det ihvertfall, det norske matmarkedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar