Med utseende som ser litt ut som et gammelt instamatic kamera - Kodaks mobil |
Før tok man bilder med en teknikk hvor plastfilm med en hinne med et lysfølsomt sølvbelegg ble belyst. Deretter ble det som ikke hadde reagert med lyset skylt bort, og man la på et lag som "herdet" eller bevarte filmen, deretter var grunnlaget for et bilde der.
For noen år siden forsvant teknologien - man kunne gjøre det samme digitalt. Digital teknologi ble bra, og bedre og billigere. Dermed var det over og ut for film. Og Kodak som satset film - de satset ikke bare film, de satset feil. I saken her kan du lese om at Kodak sparket trendeksperten som sa dem imot, før det viste seg at hun hadde rett, og de gikk konkurs. Noe kan man rett og slett ikke være uenig i, som for eksempel sannheten - det kan vi lære av dette. Selv om sannheten er ubehagelig, må du fange den og reagere kvikt nok. Det gjorde ikke svære Kodak. Nå er de lille Kodak. Gjenoppståtte Kodak. Vil de lykkes nå da?
Det de satser på nå er mobiltelefon med godt kamera - som gjør at de som går rundt med kamera og mobil kan gå rundt med bare Kodak sitt kamera, fordi det er godt nok. De er åpenbart opptatt av god fototeknikk. Men - fins folka? Er det nok folk som går rundt med digitalkamera, som er villig til å bytte til en Kodak-mobil, for da kan de legge igjen kameraet? Og - skal de bare kaste kameraet sitt de da? For mange av disse har jo ordnet seg sikkert. De har sikkert en mobil de liker og et kamera de liker. Vil de bytte ut det med et Kodak?
Professor Alf Inge Wang ved NTNU, har ikke tro på telefonen leser vi. Og vi kan gjøre oss våre egne tanker - hvilken type folk vil dette være. Hva slags segmenteringskriterier vil føre oss til målgruppa for dette? Demografiske, psykografiske eller tidligere atferd - og dessuten; vil dette bestå TILT-testen? Er dette folk man kan identifisere? Er dette mennesker som på en eller annen måte kan nås? Har dette utvalget noen sjans til å bli lønnsomt? Og passer denne målgruppen for Kodak? Er svaret på en av disse spørsmålene nei, så sliter Kodak - igjen. Det kalles segmentering - å finne mulige målgrupper for sin markedsføring.
Vi følger interessert med på fortsettelsen - gjør vi ikke?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar