mandag 14. november 2016

Reklamens (kanskje) virksomme sludder?

"SOM VIST PÅ TV" fra OBS!
I dag humret jeg godt ved frokosten. Jeg så en av de dummeste reklamene på lenge - eller egentlig en av de ikke dummeste reklamene - men en reklame med sludder i. Slikt får meg til å tenke. Man lærer mye av det - se og tenke altså.

Det var Coop OBS! som hadde reklameinnstikk i avisen. Dette er i seg selv en form for å lure seg rundt folk som ikke vil ha postkassa overlesset med reklame. Legg det i avisa, så er det lov. Da får du også bra dekning, for mange og varierte folk har avisa.

Så må reklamen lages da. Og Coop presenterer sine produkter. Bilder og tekst. Viktigst er bildene og prisene. Og de må virke helt fantastiske, selv om de er ordinære. Og så tar de med det de har å ta med da. I dette tilfellet "SOM VIST PÅ TV!". Coop har vist plastbokser på TV. I seg selv oppsiktsvekkende. Sludder selvsagt. Det vil si - de har sikkert blinket forbi på tv-reklame, så de har sikkert sine ord i behold. Men hva er dette for et argument? For det er faktisk det, et argument når det står i en annonse. Hva slags triks er dette?  Jeg kan tenke meg ihvertfall tre:

- Først, TV er et slikt medium som mange ser på. Og husker du som meg, så kan du vel ikke huske noen protester mot Coops visning av plastbokser? Og da er vel dette et eksempel på massenes psykologi - massene godkjenner dette. Hvis mange gjør noe så er det sant, eller bruker det å være sant, eller ihvertfall akseptabelt. Teorien om sosiale bevis. Det mange gjør er rett. Vis til at mange gjør det. Det fungerer! Øker sjansen for aksept.

- Så - TV er slikt et viktig og stort medium at stort sett bra ting er presentert der. Mediet selv booster betydningen og oppfatningen av produktet her - kanskje? Selvsagt tenker du, men så dum er vel ikke folk? Og svaret på det er at vår dømmekraft er beviselig svak i en del sammenhenger. Det kan derfor være grunn til å ta med noe slikt.

- Til sist. Dette kan være funnet på uten svært mye tenking bak. En som sitter og lager reklameavis tenker, er det noe man kan skryte av ved plastbokser? "- Den var på TV", hey ho lets go... I annonsen kom det.

I denne bloggen er det lite fokus på denne siste typen forklaringer - "markedsføring etter magafølelsen" - praktisk, "vi klasker til reklame". Målet med denne bloggen er at man tenker systematisk gjennom: - "Hva virker og hva virker bedre?", i markedsføringen. Det man gjør bør ha et mål, og valgene man gjør ut fra det bør være de beste valgene man får til ut fra det. Lureste man kan få til tenking altså.

Og skulle det være noe som helst lurt med "som vist på tv" så er det de to første forklaringene vi tror på...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar