Ti tommer stort, ca 6000,- Foto: Mikaela Berg |
Remarkable gjør sin egen greie. Det er DN som skriver om saken. Firmaet har "solgt for nesten 400 millioner kroner. Antallet ansatte har gått fra fem til 70 i løpet av to år. Siden 2017 har vi til sammen solgt 100.000 enheter av brettet". Det er gründer og daglig leder i Remarkable Magnus Haug Wanberg (34) som sier dette til DN.
Han beskriver at nettbrettet er tenkt å erstatte notisblokken. Som digitalt papir. "Det er et digitalt lese- og skrivebrett man kan notere og tegne på som produseres i Kina. – Halvparten av dem som kjøper produktet er kunnskapsarbeidere som advokater, ingeniører og lærere. De har papirvaner og notatbøker i fleng. Det finnes ingen tilsvarende produkter. Vi brukte fire år på å utvikle teknologien", sier altså Wanberg.
Nå holder de på å skaffe penger, og gjøre noe med lønnsomheten. Og bytte konkurransemiddel "plass", fra nett til fysisk butikk. Litt omvendt av det man ofte hører av om dagen. Så ingen fast oppskrift på dette. Det er ikke slik at nettet er eneste løsningen for framtiden. Man bruker medier og kanaler som har de riktige egenskapene for å få til det man ønsker.
"– Hittil har vi kun solgt produktet på egen hjemmeside og Amazon. Viktigst for oss er å komme ut i fysisk butikk, hvor kundene kan føle og teste produktet før de kjøper det", sier Wanberg.
Den jobben har han gitt til Jannicke Sletten som kom fra Boston Consulting Group. – "Når folk prøver brettet får de en wow-opplevelse […] akkurat som jeg fikk", sier hun.
I 2018 tapte selskapet 16,2 millioner. Året før 1,3 millioner. Så noe må gjøres. Og dette er problemet for en del nye bedrifter. Det koster å etablere seg, ekspandere og selge. Ofte har ikke de som starter noe penger nok selv, så de må selge seg ned og få inn folk som har de mulighetene. Det er en del av å vokse kan du lese at gründeren selv innser.
Interessant lesning er det i hvert fall...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar