Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix |
- Vi snakker ekte kjærlighet, shabbadabbadam... Kjærlighet har vært et tema i markedsføringen av Grandiosa. Og den blir det videre. Samt norsk bygderomantikk - alminnelighet. Sjarmerende alminnelighet egentlig.
Nå leser vi at Grandiosa utfordres av Peppes pizza. Merkevaren som trolig står sterkest innen pizza i Norge. Man forbinder dem riktignok med Peppes pizzarestauranter og ta med hjem, eller få kjørt hjem-pizza. Men de har assosiasjoner som gir dem en fordel. Og de vil inn i frossenpizzamarkedet. Kan de lykkes med det. De er inne med sauser og kjøttboller og choritzo og tilbehør. De vil inn med ferdige pizzaer.
Spørsmålet er bare - kan de lykkes mot Orkla. Det er nemlig Orkla som eier Grandiosa og flere. Og Orkla er svære i norsk matbransje. De står for ikke så langt unna 20% av matvarene som selges i Norge. I denne sammenligningen er Peppes små.
Så når de vil inn kan det jo tenkes de får litt motstand. Grandiosa presenteres i en ny reklamefilm fra den sjarmerende bygda Stranda, hvor vel 200 arbeider med å lage Grandiosa-pizzaen. Og den er stor. Sammen med Dr Oetker har Orkla kontroll på 90% av frossenpizzamarkedet med en anslått verdi på 2,3 milliarder.
Grandiosa er stort, også for Orkla. Så stort at Konsernsjef Peter A. Ruzicka stilte i gul Grandiosa t-skjorte da han presenterte kvartalstall for Orkla i starten på 2017. Et nokså oppsiktsvekkende antrekk for en slik anledning, hvor det vanligvis går i dress og penskjorte.
Så Peppes; - konkurranse venter. I tillegg til at de må inn i kjedene som preger dagligvaremarkedets detaljistledd. Utsalgsstedene kontrolleres nær 100% av Norgesgruppen, Coop og Rema. Valget er enkelt - du må selge til dem eller ikke selge i Norge. Eller du kunne prøve å etablere deg som konkurrent.
Det siste ønsker nok ikke de tre aktørene velkommen, så de ville nok knekke nye konkurrenter ganske effektivt om de skulle komme. De siste som gjorde et forsøk på dette var tyske Lidl. Det gikk dårlig. I 2008 ga de opp og solgte de 50 nokså særpregede butikkbyggene sine til Reitan, med ansatte og leverandører på kjøpet. Lidl greide aldri å komme seg over et par prosent markedsandel i Norge.
Det samme vil nok Orkla gjøre. Konkurrere steinhardt på pris. En slik priskonkurranse vil det naturligvis være vanskelig for en liten utfordrer å delta i. Men vanskelig er ikke umulig. Det blir spennende å se om Peppes har en god plan for dette da. Det bør de, for konkurransen vil bli hard.
Så shabbadabbadam - gjør klar for mer Grandiosa...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar