tirsdag 21. mai 2013

Bonus på fly

Bonus på fly er tilbake. Også innenlands. Hurra... - eller?


Bonus betyr at du får noe - vanligvis. Eller at du "tjener opp noe". Hvor gunstig er egentlig slikt?

En viktig engelsk setning er: "there is no such thing as a free lunch". I forretningslivet er det ingen som gir bort penger. Det er alltid en tanke bak. I saken på e24.no omtales bonusen også som lojalitetsprogram.

Hensikten bak er ikke å gjøre det gunstig eller billig å reise. Hensikten er altså å holde på kunder, holde dem lojale til en leverandør, fordi de har bonus eller håper å samle opp nok bonus til senere reiser. Eller sagt enda mer brutalt, få dem til å vurdere sine valg på andre måter enn å legge vekt på pris og selve tjenesten.

Etisk tenking i arbeidslivet
Bonus får altså konkurransen til å gå på andre ting enn ren pris. I tillegg, på det mer personlige planet reiser det en del etiske dilemmaer. Bestiller du en dyrere tur enn du trenger for å fylle opp "din private reisekasse" på arbeidsgiverens regning? Og er det riktig å tjene deler av det man bruker i jobben privat. Jobber du i det offentlige, er retningslinjene klare. Du har da ikke lov å tjene inn slike private poeng for dine tjenestereiser. Eventuelle rabatter skal gå til den som betaler, ikke til den ansatte som reiser på andres regning.

Synspunkter på bonus? Legg inn en kommentar da vel...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar