Bonus betyr at du får noe - vanligvis. Eller at du "tjener opp noe". Hvor gunstig er egentlig slikt?
En viktig engelsk setning er: "there is no such thing as a free lunch". I forretningslivet er det ingen som gir bort penger. Det er alltid en tanke bak. I saken på e24.no omtales bonusen også som lojalitetsprogram.
Hensikten bak er ikke å gjøre det gunstig eller billig å reise. Hensikten er altså å holde på kunder, holde dem lojale til en leverandør, fordi de har bonus eller håper å samle opp nok bonus til senere reiser. Eller sagt enda mer brutalt, få dem til å vurdere sine valg på andre måter enn å legge vekt på pris og selve tjenesten.
Etisk tenking i arbeidslivet
Bonus får altså konkurransen til å gå på andre ting enn ren pris. I tillegg, på det mer personlige planet reiser det en del etiske dilemmaer. Bestiller du en dyrere tur enn du trenger for å fylle opp "din private reisekasse" på arbeidsgiverens regning? Og er det riktig å tjene deler av det man bruker i jobben privat. Jobber du i det offentlige, er retningslinjene klare. Du har da ikke lov å tjene inn slike private poeng for dine tjenestereiser. Eventuelle rabatter skal gå til den som betaler, ikke til den ansatte som reiser på andres regning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar