Faksimile av medlemskort, Coop |
Coop driver etter prinsippet om samvirke. Du kan lese litt om deres versjon av forhistorien på sidene deres. Fra sidene leser vi "Samvirketanken er bygd på en historieforståelse og et menneskesyn hvor kollektive løsninger og samarbeid er viktigere enn enkeltindivider og konkurranse". Høres jo edelt nok ut. I våre dager er de en aktør som drives like konkurransemessig som hvilken som helst av de andre store aktørene i bransjen.
Onsdag denne uken leser vi at de har inngått en sponsoravtale med Petter Northug. Verdien på dette kjennes ikke. Men reaksjonene lot ikke vente på seg. Og kritikken kommer innenfra, kan vi lese. Når Petter sier han bryter med fellesskapet i skiforbundet - da sponses han av noen som sier deres verdigrunnlag ligger i fellesskap. Dette får ikke styremedlem Gunnar Roaldkvam til å rime.
Det er interessant å følge Coop, som opererer i et landskap med kapitalens mekanismer, med en forhistorie som en reaksjon mot de samme mekanismene. Det er ikke annet å vente enn at de da vil møte seg selv i døra noen ganger.
Ellers er prisingen deres interessant ut fra et markedsperspektiv. De er ikke prisledende, men gir rabatt til medlemmer som husker kortet sitt. Dette bruker de mye i markedsføringen sin - kjøpeutbytte på alt du handler. Det er å sammenligne med et hvilket som helst lojalitetsprogram. De bare sier det ikke slik - de spiller på medlemsskap og eierskap - litt ditt. Men det er lite, du eier nemlig ikke noe som helst. Som markedsføring er dette dermed litt i grenseland for sannhetskriteriene man ellers må oppfylle i markedsføringen. Kommunikasjonsmessig spiller de på å være en mer troverdig avsender, fordi de er litt ditt, og litt mindre kapitalstyrt. Men er de egentlig det?
Jeg bare spør - meninger - post en kommentar da vel...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar