torsdag 23. mai 2013

Lureri

At noen prøver å lure noen er ikke helt ukjent. Noen lykkes sikkert også.
Illustrasjonsfoto - Noen spanderer en reise - vurdér seriøsitet!


Denne saken fra acbnyheter forteller om et dansk selskap som tilbyr gratisprodukter, som de tar betalt for, og om lokkende tilbud som fører deg over i abonnement, nærmest uten at du skjønner at det skjer.

Jeg gjentar min uttalelse om at dersom ting virker helt utrolig er de trolig det også - utrolig altså, dvs ikke sann.

Markedsføringsloven har klare bestemmelser om hvordan man kan drive markedsføring. Kravene er at det skal være sant, det man sier. At man ikke skal utelate noe, ikke skal villede noen og heller ikke drive aggressiv handelspraksis. I tillegg har vi en bestemmelse som lister opp mange former som i alle fall ikke er lov.

I saken vises det også til hvilke rettigheter man har, dersom man betaler med kort. Du er nemlig ikke uten rettigheter i så måte. Men rådet må først og fremst være, vær forsiktig og lett skeptisk. Er ting for godt til å være sant, er de som regel ikke sanne...

Og - på den andre side - driver du med markedsføring - oppfør deg skikkelig. Det lønner seg alltid på sikt. Du kan kanskje lure noen en stund, men ikke mange lenge. Og det er i lange kunderelasjoner de gode inntektene ligger.

Noe å tenke på? Legg igjen en kommentar om du har erfaringer du vil dele.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar