Illustrasjonsbilde lånt fra e24.no |
Ford Mustang er et eksempel på dette. Bilen kom i 1964, oppkalt etter et av andre verdenskrigs kampfly P-51 Mustang. Det er bilen med flest likes på Facebook.
Bilen ble lansert som en ungdomsbil. Derfor var bilens pris lav. Inntjeningen kom på "opp-spec'ing" - tillegg. Og folk kjøpte dyrere versjoner og utstyr. Bilen ga Ford en overraskelse på hvem som kjøpte den. Det ble nok litt andre grupper enn opprinnelig tenkt. Bilen var tenkt å treffe en nokså stor ungdomsgruppe som kom inn i arbeidslivet og dermed forbruksøkonomien, og som hadde få gode alternative modeller på den tiden. Dette var den såkalte baby-boomen; Det store barnekullet som kom umiddelbart etter andre verdenskrig var over. Et eksempel på at befolkning og produktutvikling henger sammen.
Ford har over årene utviklet bilen til å bli litt mindre, litt større, litt mer "muskuløs" - litt fram og tilbake, ettersom markedet, tidene og konkurrentene har endret seg. Men merket har bestått - Ford Mustang. Og en del av assosiasjonene som ligger i dette har bestått. Så femti år - ett produkt - det går an. Nå skal den markedsføres også i Norge leser vi på e24.no. Spennende å følge med, som markedføringsinteressert, hvilke grep de tar for å lykkes.
Holder det femti nye år? Hva tror du? Legg gjerne inn en kommentar under.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar