Det er gode tider. Eller egentlig leser vi om at det ikke er så gode tider. Men det nærmer seg salg. Det er dette mange opplever som gode tider. Det er salg allerede, faktisk - stadig. Oftere og oftere leser vi om nedsatte priser. Men fra hva?
Dette opptar også Forbrukerombudet leser vi i en sak på aftenpostens nettutgave. Hvis du har reduserte priser eller salg, så må vel det bety at du vanligvis selger varene dyrere? Hvis ikke har du ikke salg, da er bare prisene sånn. Poenget er nemlig å skape et inntrykk av at nå - nå er det billig. Du må skynde deg, for når det er billig så må man skynde seg å gjøre gode kjøp. Fordi snart blir det vanlige priser igjen.
Hvis de nedsatte prisene ikke er reduserte fra de prisene du har tatt tidligere, så har du heller ikke lov å kalle det for salg. Markedsføringen skal være sann. Det er et krav i markedsføringsloven.Og man må kunne dokumentere det man sier. Hvis man har reduserte priser, så må man altså kunne dokumentere at det har vært høyere priser tidligere, i det siste. Kan man ikke dokumentere dette, så er det villedende markedsføring.
Har du sett "et skikkelig godt tilbud" som har holdt seg et år kanskje. Det forekommer nemlig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar