Parajumper er en jakke som er ganske dyr. Nå har Coop tilbudt noen til en litt billigere men fortsatt dyr pris.
Det betyr bråk. Prisen er et av konkurransemidlene i markedsføring. Sagt litt mer kronglete betyr det at man bruker prisen for å konkurrere. Det man gjør med prisen er å fastsette den. Man bestemmer seg for at dette koster varen. Sammen med andre ting man gjør, som hvor og når man selger den, hvordan man selger den, hvordan man kommuniserer rundt dette. Dette bestemmer i sum hvordan man vil lykkes i konkurransen mot andre i tilsvarende bransje. Det er altså slik at hvilken pris man setter, påvirker om Parajumper vil lykkes.
Nå selger altså Coop dem billigere enn Parajumper ønsker, leser vi på e24.no. De ønsker å holde en høy pris. Hvordan klarer så Coop å sette en lavere pris? Jo de driver såkalt paralellimport. De kjøper av noen andre i utlandet et sted. Det kan være butikker som har gått konkurs eller legger ned eller andre. Og så selger de det - og konkurrerer med pris. Ved å tilby dem litt billigere venter de stor etterspørsel, og ødelegger dermed for dem som selger de originalt dyrt.
Det liker ikke Parajumper. Så dårlig at de har gått til retten med det for å få det stoppet. Det fikk de ikke leser vi.Så da må de nok finne seg i konkurranse fra Coop på pris.
Parajumper vil at prisen skal "ose" av eksklusivitet. Derfor tar de nærmest skammelig høy pris, for å understreke at dette er en kvalitetsjakke. De fleste har en slik forenkling i hodet når de tenker på pris, at når de ser at noe er dyrt, så tenker de "da må det jo være bra". Det er en forenkling! Hvis en ting er dyrt er det fordi prisen er satt høyt. Det er den hele sannheten. Ofte er det sikkert bra også, men det er også mange billigere produkter. Dyre produkter er dyre fordi de er dyre. Ofte er det fordi selgeren(e) ønsker å utnytte en måte å tenke på, fordi de ønsker å signalisere noe. Særlig på synlige produkter bruker mange forbruket til å signalisere vellykkethet. Du kan signalisere - denne har jeg råd til. Og jeg er som dem som har slik, på en måte.
Så - hva er en Parajumper verdt? Og har du sans for paralellimport? Legg gjerne inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar