Lappene kan også brukes til å tulle med folk... |
Historien om det som nå har blitt en av suksessmerkenavnene, Post it, startet i 1968. Forskeren Spencer Silver i 3M skulle utvikle et nytt, supersterkt lim. Lim skulle ha sterk hefteevne, det var fokus på den tiden. Og så skulle det tørke raskt. Resultat ble overraskende nok et lim som var svakt. Til gjengjeld og til hans overraskelse kunne det festes på og tas av mange ganger, uten at det dermed mistet klebeevnen. Silver kom ikke på noe bruksområde for limet, men sendte prøver til andre laboratorier i firmaet.
Nærmest ved hjelp fra høyere makter skjedde det etterhvert ting. Produktutvikling kan skje på de merkligste måter. En annen forsker ved navn Art Fry, i samme firma, nemlig 3M, kom over limet. Fry var med i det lokale kirkekoret. Orden i noteheftet var hans problem. Bokmerkene ramlet stadig ut og skapte sakralt rot. Men det var før han kom på ideen om å ha litt av Silvers "mislykkede" lim på noen papirark, som han klipte i remser og lapper. Og vips Post it hadde sett dagens lys.
Så var det test av produkt og test av marked. Testpersonene hadde vanskelig for å forstå hvordan en papirbit med lim kunne brukes. Det stemte ikke med deres erfaringer så langt. Slik er det med nye produkter. De må få med folk som aldri har brukt eller forholdt seg til produktet eller konseptet før. Ikke lett. 3M løste dette med å dele ut blokker med Post it gratis. Dette ga mulighet til å teste dem i hverdagen. Lappene spredde seg i datidens sosiale nettverk. Etterhvert fikk lappene en positiv mottakelse, "jeg vil og ha" spredde seg når folk så hvor praktiske lappene kunne være og produktet ble lansert i 1980.
Lappene finnes i haugevis varianter. I ulike former, farger og størrelser, og i ulike materialer. Lappene produseres i papir, plast og det er utviklet dataprogram , nettsider og apper som er tilpasset. Den lille firkantede lappen er vanligst her. I flere asiatiske land er Post it-blokken annerledes - avlang for å passe til for eksempel japansk og kinesisk skrift.
Den lille gule lappen, som ikke lengre er bare gul, har også fått nærmest kultstatus. Både kunstnere, og reklamefolk har brukt lappene på kreative måter. I 2004 ble den for eksempel utstilt på Museum of Modern Art in New York, som et eksempel på et dagligdags mesterverk.
3M har egne sider med mange ideer som viser hvordan lappene kan brukes kreativt. Og alt startet altså med en feilproduksjon av lim - "mislykket lim" ble til en kommersiell suksess av de sjeldne. Du kan lese 3M's egen versjon av historien. 3Ms sider om produktet ser du her. Dette er kommersielle sider, så du må selv vurdere innholdet deretter, men det illustrerer gode poenger om produktutvikling.
For ordens skyld - denne bloggen er ikke-kommersiell. Det er interesse for fenomenet, ikke koblinger til selskapet som fører til omtalen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar