Faksimile fra saken, The SuperHero Girls fra Mattel |
Det er "Barbiefirmaet" Mattel som får skryt for sin nye dukkeserie designet av kvinner med råd fra jenter av Sarah Hughes i The Guardian. Jenter vil nemlig også erfare styrke, action og optimismen fra en superhelt. Selvsagt vil de det. Nå kommer dukker som har det utgangspunktet. For jenter fra seks år og oppover. Se opp gutter! Dere blir ikke alene om å redde verden etter dette...
Minner meg ikke så lite om Spicegirls i uttrykket, jentegruppa som herjet hitlistene på midten av nittitallet. Bare jevnt tøffere (og en for mange om man teller opp). Så spørs det hvordan dukkene mottas for kroppsformen. Disse idealiserer også en langbent syltynn, men veltrent kroppsform. Ikke noe tverrsnitt av jenteflokken dette. Lurer litt på hvilke tanker som svirrer inni hodet på en litt kortbent seksåring etter en studie av en slik dukke. Kanskje hun klarer å skille fiksjon og fakta? Kanskje ikke? Jeg blir ikke overrasket om noen reagerer på dette ihvertfall.
Som så ofte før - dette får du ta stilling til selv. Og om markedsførere har noe ansvar for slikt? Må man tenke gjennom. Det man gjør i markedsføringen må holde. Man har ikke noe ekstra å gå på fordi om man skal lykkes med markedsføring. Det skal holde, og det skal være noe man kan stå for.
Det bør det - det er ikke et markedsføringsliv og et fritidsliv. Alt du gjør, på jobb og utenfor gjør du. Verd å tenke over, for i markedsføringen stilles man tidvis overfor moralske dilemmaer.
Greit å være forberedt på hva man står for før det - er det ikke?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar