mandag 23. oktober 2017

Konkurranse på øl

Kanskje det er med ølet det skal skje? Hva da? - Konkurransen som skal hjelpe Rema å ta igjen tapte markedsandeler? En markedsføringsekspert råder ihvertfall til det. Priskonkurranse altså.

Det er i en sak på e24 vi kan lese at professor Runar Døving ved Høyskolen Kristiania råder Rema til priskrig. Noe må de vel finne på, etter at de har tapt markedsandeler til sine konkurrenter. Dessuten mener Døving at det foregår prissamarbeide de store imellom kan du lese i hans innlegg på vg.no.

" Der er det så store marginer, at man ved å redusere prisen med 30 til 50 prosent vil få kundene tilbake. Litersprisen på øl bør ligge på kr 40, ikke kr 60 til 100 som i dag, sa han til avisen."

Hva er en margin egentlig? - En margin er det man får inn av salgsprisen over de kostnadene man har. Hvis en øl koster 10 kroner og lage, og man selger den til 59,- har man en margin på 49,-, som skal dekke fortjeneste og salgskostnader - for eksempel å selge dem i butikk. Noen flasker knuser, noen lar seg ikke selge innen holdbarhetsdatoen. Slike ting må også marginen dekke. Men har man 49 kroner å gå på for en flaske som koster 10 å lage, så tåler man litt slikt, og at butikkene skal ha sitt. Når det gjelder øl skal også det offentlige ha sitt, i alkoholavgift og merverdiavgift.

I historien her kan du lese at Vinmonopolet er blant de prisledende. Det vil si at de holder lavere priser på sitt øl enn butikkene på sitt, selv om butikkene selger svakere øl og således har lavere avgifter. Forklaringen på dette kan være to ting: Vinmonopolet kan nærmest diktere innkjøpspriser siden de har enerett på å selge sterkøl, og legger på et ganske beskjedent påslag når avgifter er krevet inn. Eller - dagligvarekjedene har lite konkurranse og tar som det blir hevdet i saken her uforholdsmessig stort påslag på prisen. Så har vel også en konkurrent blitt at stadig flere brygger selv - hvis ikke dette bare bidrar til interesse for øl.

Et interessant produkt er det i alle fall. For når det ikke er lov å reklamere for alkohol, så ser man mange andre ting de gjør (de andre P'ene - produktutvikling, salgssted, pris og påvirkning øvrig).

For ganske få år siden var øl bare øl. Det var ikke stor forskjell på det - nå er det IPA, Ale, Weiss, Porter og Pale, Stout og Bitter, brown og lager, pils, saison og hvem vet hva... Det har skjedd utrolig mye på produktutvikling av øl. Nå skjer det kanskje noe på prisfeltet av det?

Man kan lære mye markedsføring av å følge med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar