fredag 19. oktober 2018

To ulike måter å profilere

Nidars Vill, og Freias Premium perler
Tenk deg sjokoladekuler. Med gele med for eksempel bringebærsmak. Du tenker kanskje nam? Men hvis du skulle tenke, hvordan ville jeg profilert dem for å tjene mest mulig på dem - hva ville du da gjort? 

Nidar (Orkla) og Freia (Mondelez) har hatt denne utfordringen nettopp, og løst den helt forskjellig. Interessant for oss betraktere.

De av oss som er interessert som meg har også vært en tur og sett og smakt. Ikke noen vesentlig bruksforskjell på disse. Sjokoladekuler med en kjerne av bærgele. Jeg har skrevet om Nidar sine tidligere her. De har som man kan se endret litt på pakken siden det, men ikke på selve idéen. De "myke fruktkjernene" har blitt til "gelégodteri med smak", men ellers: Det er nært villmarken. "Det beste fra naturen". Det Wannabe-naturlige - rene bær for penga er idéen. Folk vil ha natur, gi dem sjokolade som natur, er idéen, ser det ut til.

Freia satser mot mørk mahogni og kaffen etter et bedre måltid. De som vet at de spiser godteri, og hvor kvaliteten og smaken er det viktige. Til kaffen - baristakaffe gjerne. Den type ting. Premium, ikke nærhet til naturen.

Fargebruken er helt forskjellig, det er to helt ulike vinklinger av akkurat samme produkt. Sjokoladekuler med gelékjerner.

Dette er nok gjort i jakten på helt forskjellige kunder. Noen går for naturen. Det friske, rene fine smaker. Det er så sjokolade nesten ser sunt ut. Lars Monsen har denne i sekken, når han går rundt månetoppen og ser på ville bjørner og ulv. Freia derimot, de snakker til salongene og det urbane menneske, til livsnyteren - den som ser seg som litt classy.

For  begge gjelder at det skal selges, og det skal konkurreres. På  måten de har gjort det konkurrerer produktene lite direkte. De er i hyllene like ved hverandre. Bildene over er tatt med mindre enn en halvmeters avstand. Freia har i tillegg et tilbud på sin sjokolade. Slik at folk skal ta den og smake.

Interessant hvor ulik markedsføring av to like produkter kan bli, eller hva?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar