tirsdag 16. oktober 2018

Får det til å se ut som sensur?

Coca-Colas Sprite
Skrev om Jallasprite som ble truet av Coca Cola til å endre navn. Nå har de gjort det - det nye navnet ble JallaXXXXXX. Skulle vel gå greit for Cola, skulle man tro? Men nei...

Coca Cola er ikke fornøyd kan vi lese i en sak på E24. "Den amerikanske brusgiganten mener JallaXXXXXX får det til å se ut som at Coca-Cola har sensurert det nye navnet på sitronbrusen" - leser vi i saken.

En drøy påstand? Nei, hvem skulle vel tro det - det ville vel ikke Coca-Cola gjort, de bare truet med rettssak...

Dette er ikke første gang noe slikt har skjedd i Norge. Jarlsberg - Tines ostemerke - ble utfordret for et par år siden kan du lese om i denne tidligere saken på bloggen her. Tine reagerte sporenstreks, siden Jarlsberg er deres varemerke. Og reaksjonen til Synnøve Finden var nesten like jalla som Tøyen-Cola-produsenten O. Mathisen sin XXXXXX.

Som jeg har skrevet om tidligere. Dette dreier seg om retten til et opparbeidet navn, eller varemerke. Varemerket lar seg registrere, og er da beskyttet mot at andre "surfer" på de pengene du har brukt. Som er noe man tidvis kan se. Det er en slags strategi, man følger etter den som bruker mest penger på markedsføring, og konkurrerer med at man da får lavere kostnader.


At det ofte dreier seg om betydelige penger kan du for eksempel lese i om denne saken om Norsk Tipping som oppdaterer merket sitt for tiden. Det ryker fort noen kroner, for å si det slik. Effekten er usikker, og man kan fort rote seg bort i logolikhet. Men det illustrerer godt hvorfor det kan ha noe for seg med beskyttelse av varemerker. Det er store penger det er snakk om.


Artig å se hvordan konkurranse kan arte seg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar