onsdag 16. januar 2019

Eple - en merkevare

Hva er vel et eple, og hvilke behov dekker det? Enkelt spørsmål, kanskje. Så vi tar med "Hva kan man gjøre ut av et eple"?

Nei - tenker ikke her på verken Apple, iPhone eller Beatles gamle plateselskap - denne gangen er det Pink Lady epler og litt til... Ekte epler.

Nå lurer du kanskje litt. Og det gjorde jeg også da jeg var innom butikken i går og kjøpte en del epler. Noen epler er bedre enn andre. Vi kan ha ulike preferanser for epler. Min går i retning "Pink Lady". Jeg synes i tillegg de har fått mye ut av produktet sitt. Det fulgte nemlig med et handlenett.

Å få mye ut av eple - hva betyr nå det? Jo - eple er et produkt som bidrar til at man spiser frukt - sunt, det er et lite mellommåltid. Det er godt. Så her er det biologiske behov, sult dempes. I tillegg er det noe estetikk. Det er noe sosialt - å spise et eple er sosialt godtakbart. An Apple a Day, keeps the Doctor away - er et gammelt ord. Sunt. Det er som Bama har som kampanjeord - en av fem om dagen. Hensikten med det er å selge mer frukt. Hvilken lege som kan dokumentere de fem vet ikke jeg, det er markedsføring mer enn medisin.

Men markedsføringen av Pink Lady er interessant. De har bygget et merke rundt eple. Det gjør at egne tanker og følelser dukker opp i vurderingen av epler. Slik at for eksempel jeg tenker - høy kvalitet - gode epler. De står for noe.

Og som illustrasjonen viser - jeg har tidligere fått en morsom epleformet eplematboks - i går fikk jeg handlenett - og svært gode epler. Jeg liker måten de får meg til å vise fram at jeg har  Pink Lady - ikke bare eple. Rent bortsett fra plasten ved det fikk det samtalen i lunchen over på epler - Pink Lady. Og litt hardangerepler og norske epler... Du  kan også gå inn og lese om eplene til Pink Lady på deres egne sider - mye store ord,  "enestående og sjenerøst" og hva de nå skriver. Artig og engasjert.

Noe å lære for oss som er interessert i markedsføring  - nemlig at 1) produktet må være bra, ellers hjelper det ikke, og 2) så er det kreativiteten og oppfinnsomheten og forståelsen av produktbegrepet som avgjør hva du kan få ut av det. Og så kan produktet ha flere sider ved seg enn skallet, stilken, frøene og eplestoffet mellom. Tanker rundt, og tillegg... Opplevelser og forventninger.

For ordens skyld - jeg er ikke på noen måte sponset - dette er ren redaksjonell omtale. Jeg er bare ganske fascinert av måten de bygger merkevare.

Interessant merkevare

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar