onsdag 5. juni 2013

Satser på bransjens egenkontroll

Også sunn mat kan være delikat...
Det har gått høylytte diskusjoner om rammene for markedsføring rettet mot barn. Særlig slik markedsføring som gjelder usunne produkter.

Det er vanskelig å drive holdningsskapende arbeid mot en ressurssterk bransje som markedsfører det motsatte. Derfor har reklameforbud vært diskutert, leser vi i Nationen.

Nå går det mot et mindre rigid ordning, der bransjen gis anledning til å vise sin evne til å regulere seg selv, leser vi. Slike ordninger har fungert i ulike sammenhenger tidligere. En ordning tilsvarende Pressens faglige utvalg er lansert. Hva har da bedriftene å tape? Omdømme, leser vi. Og omdømme er viktig for bedrifter, kan vi lese i saken.

Høringssaken fra Helsedepartementet kan du lese her.

Råd om kosthold kan du finne blant annet på ung.no.

Synspunkter på saken? Legg igjen en kommentar

2 kommentarer:

  1. Syns reklamen til en ny syretannkrem er artig. Først kommer reklamen fra Tine eller fra "opplysningskontoret til sunn mat" og sier; drikk juice! 1 av 5 om dagen teller et juiceglass...

    Rett etterpå kommer tannkrem-reklamen og setter juice opp som værsting for tennene og syreskader. Nesten så ille at en ikke kan drikke det. Hvem skal en høre på... :)

    SvarSlett
  2. Dette er en av de tingene man kan oppleve når man annonserer. Robusthet i forhold til å stå imot et miljø av andre budskap, eller hendelser og saker som blir viktige i opinionen. Dette bør man i det minste foreta en vurdering av risikoen i forhold til, når man planlegger markedsaktiviteter. De fleste aktiviteter koster en del, så det er viktig at man vurderer kritisk hvordan man vil og kan bli oppfattet - eller ignorert.

    SvarSlett