onsdag 5. februar 2014

Spareprank1?

Faksimile fra Adressa.no
Koster på meg et lite ordspill i overskriften, og spøker med den spøkefulle Sparebank1. De har prøvd seg med litt utradisjonell markedføring. Og nettopp tradisjonell, det blir neppe denne formen for markedsføring.

De har vel hørt at markedsføring gjennom sosiale medier er svaret på alt... Mye ihvertfall. Og da er det lett å glemme sin egen kritiske sans. De har prøvd seg på Tinder og så har "Line" fra spareklubben "Labb og Line" tydelig blitt voksen nok til å flørte litt. Saken kan du lese på adressa.no.

Denne bryter mot to bestemmelser i markedsføringsloven. Denne loven er den som regulerer hva som er lov å gjøre i markedsføring mellom markedsfører og forbruker, og mellom markedsfører og annen næringsdrivende konkurrent.

Først: Er det markedsføring, så skal man oppfatte det. Man skal være tydelig på det, og man skal ikke utydeliggjøre at det er markedsføring. Dette slås fast i markedsføringslovens §3.

For det andre har man reservasjonsrett i forhold til visse typer markedsføring, som du kan lese om i samme lovs §15. Her er de sosiale mediene ganske nye, slik at noen praksis på området er ikke ferdig etablert. Dette jobber Forbrukerombudet med, som er de som er satt til å håndheve loven, som du kan lese i nevnte lovs kapittel 7. Nå vurderer de Sparebank1 sin markedsføring.

Så - morsomt reklamestunt eller lite verdig en seriøs bank? Legg gjerne igjen en kommentar...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar