søndag 2. februar 2014

Vi som vil ha Abercrombie?

Illustrasjon: Fra åpningen i Brussel
Abercrombie and Fitch er et amerikansk motehus. De driver både nettsalg og de har egne butikker med A&F.

A&F har en interessant måte å drive på, og framstår nærmest som litt mystisk. Det lukter svært parfymert av klærne og i butikken. De har muskuløse "mottakere" (nærmest vakter). Da jeg var innom butikken i Brussel i for en tid siden var det kaldt. Da sto "vaktene" med bar overkropp halvskjult under store boblejakker. Og det var sixpacks å se - Veltrente gutter dette, som kan få en til å tenke, er dette litt spekulativ bruk av kropp?

Ikke så lett å finne
A&F Brussel. Bilde tatt over gata
Butikken var ikke så lett å finne. Det var en tre-/fireetasjes bygning uten noen skilter foruten dette smijernsskiltet i portrommet. Ikke dekorerte vinduer eller vindusutstillinger som man gjerne ser hos klesbutikker. Men ikke denne. Denne er annerledes.

Inne var det stinn brakke - masse folk. Så folk vet å finne fram dit. Det var lange køer i kassene for å få betalt. Kunne like gjerne vært kontorer i bygget, eller leiligheter, eller en nattklubb.

Et annet kjennetegn ved denne butikken, eller disse butikkene rettere sagt, er at den nærmest er en eneste lang gang. Minner nesten mer om en nattklubb enn en butikk. Parfymeduften henger over lokalet.

Og butikken er ikke spesielt godt merket, som sagt. Det er altså et drag av mystikk over det hele. Stilen er litt norsk/kanadisk - som en kollega beskrev den - litt "Lodge-stil". Tømmerhytte i skogen med utstoppet elghode. Elghodet henger også i butikken.

Du finner kjedens butikk på nett her. De har også laget en egen app, som kan lastes ned.

Egen facebookgruppe
Det er en interessant måte å drive markedsføring. Engasjerer en del dette, kan vi lese på siden"Vi som vil ha Abercrombie & Fitch til Norge". 4182 likes i skrivende stund. Hvem som står bak denne er ikke godt å si. I en del tilfeller har man sett slike folkeaksjoner eller "grasrotaksjoner" som de gjerne har blitt kalt har kommersielle interesser bak seg. Om denne har en kommersiell bakside vet jeg ingenting om. Men en folkeaksjon for å få en bestemt butikk til Norge? Tja.

Hvis de ikke står bak det selv, så kan man anta at de har lykkes med å spre et budskap - "hard to get, easy to want".

Abercrombie & Fitch er ellers aktive på flere sosiale medier. Du finner dem for eksempel på Twitter, (med nær 500000 følgere), Instagram, Pinterest, Youtube og selvsagt Facebook. Du kan finne vines med Abercrombie, og sikkert en haug andre sosiale medier. Du kan se åpningen av Abercrombie & Fitch i København på Vimeo, som gir et inntrykk av butikk-konseptet.

Med sosiale nettverk oppløses senderens betydning i et budskap, eller det kan bli tydeligere - alt etter hvordan det er gjort, og hvor relevant temaet oppfattes. Les mer om sender - mottakerforholdet ved å søke opp kommunikasjon på bloggen her.

Smart markedsføring? Annerledes er det ihvertfall  - meninger, legg gjerne igjen en kommentar...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar