tirsdag 3. juni 2014

Herlig eksempel på segmentering

Segmentering betyr at du deler inn markedet i grupper. Formålet er enten å henvende deg spesielt til noen, eller å velge ut noen - en målgruppe som du ønsker å ha som kunder.

Doro gjør det. På en herlig måte! De har valgt eldre som målgruppe. Enkle telefoner er det det gjelder. Det finnes mange eldre som kunne tenke seg en annen bruk av alderdommen enn å lære seg avanserte telefoner.

De vil ha det de trenger. Og det er det. Og de trenger vel ikke å skamme seg over det. De trenger vel ikke forsøke å late som om de er unge. Derfor tilbys de å lage t-skjorter med "Been there, done that made this t-shirt", "Who wants to be a junior" eller andre ting du vil uttrykke. Stolt, erfaren i livet, og det er andre ting som er tøft i livet enn den mest avanserte telefonen, og skjemmes ikke over denne telefonen... Hvorfor skulle de? Slike ting, som er med på å prege holdningen til nettopp en mobiltelefon.

Se sommerkampanjen til Doro her. Noe å lære av - spennende målgruppetenking. Kult utformet. Det enkle er det nye smarte - usedvanlig kult salgsargument i forhold til segmentet.

Minner meg om at det er på tide å ringe min gamle mor for en hyggelig prat... :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar