Den 20. juni ble angrerettloven endret.
Det vil si, det ble noen endringer i den, slik at lovverket ble harmonisert (mer likt) med EUs regelverk. Dette medfører endringer på en del felter, som du kan lese i en artikkel på abcnyheter.
I grove trekk gjelder angrerettloven salg som foregår utenfor butikk. Det er to ting med denne type kjøp som gjør dem annerledes enn andre kjøp;
1) Du er ikke forberedt på at salg skjer. Går du i en butikk blir du ikke overrasket over at du blir solgt til. I livet ellers (utenfor butikk altså) gjelder andre sosiale spilleregler. De fleste er hyggelige mennesker. Man kan si at angreretten skal beskytte dette. Du trenger ikke gå rundt å være mistenksom til om folk prøver å prakke på deg noe. Gjør de det kan du ombestemme deg.
2) Hvis du kjøper utenfor butikk har du ikke samme sammenligningsmulighet. Går du fra butikk til butikk, kan du sammenligne og velge det som passer deg best.
Så slik er det for kunden. For den som driver markedsføring da? Ingen fordel at kunden har en rett til å gå fra avtalen den gjør med deg. Da må du legge opp markedsføringen slik at kunden ikke gjør det - slik at kunden velger å ikke ombestemme seg altså. Rask levering, og ordninger som gjør kunden raskt fornøyd. I tillegg er det altså noen endringer i den nye angrerettloven som er gunstig for noen næringsdrivende. Les om dette i saken over og lenkene til denne.
Rett og slett markedsrett...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar