fredag 20. mars 2015

Omdømme i tall

Norwegian - på vei opp snart?
Norwegian har nettopp gjennomgått en arbeidskonflikt. Slikt er aldri gunstig for omdømmet. Men hvor ugunstig er det? Og hvor langvarig er det? Og hvor mye merkes det på topp- og bunnlinja?

Det kan tall fra den såkalte YouGovs BrandIndex, som kontinuerlig måler nordmenns inntrykk av ulike selskaper si noe om. Tallene som er gjengitt i kampanje forteller at Norwegian falt med 14,6 poeng fra årets begynnelse til 17. mars. Norwegian hadde en score på 29,1 poeng og endte opp på 14,5 poeng 17. mars. Hva er egentlig poeng? Poeng er et antall fra en hundreprosent som ikke nødvendigvis var i fjor for å si det slik. Man fastsetter et utgangspunkt et år som man gjerne kaller 100, og så ser man på svingninger i forhold til dette. Og fra årets start til 17. mars falt de altså 14,6 poeng i forhold til dette. Så det er kanskje svaret, altså 14,6 poeng koster en streik på omdømmet. En halvering av omdømmet altså, fra 29,1 poeng. Så kan man jo stille seg spørsmålet om hva omdømmet burde være. Men en tydelig endring til det verre altså.

De har også et annet mål på omdømme, og det er hvilket flyselskap nordmenn mest sannsynlig ville kjøpt sin neste flybillett av i perioden. Norwegian faller også der fra 20 poeng før streiken til 15 poeng 17. mars. Rett under ligger SAS, som ikke klarte å passere Norwegian på denne kjøpsintensjon selv under streiken. Det bør vel bekymre SAS, og trøste Kjos.

En nedgang fikk Norwegian også lørdag 14. mars, dagen etter at Norwegian-sjef Bjørn Kjos stilte i Skavlan og ikke ville svare den franske samfunnsøkonomen Thomas Piketty hvilken formue han eide. Han prøvde seg på å hente ut litt medlidenhet for at han betaler mye i skatt i forhold til inntekten. Det falt ikke heldig ut. Rikinger som syter liker folk dårlig tydeligvis.

Men folk glemmer fort, særlig hvis de synes de får gode tilbud. Allerede under streiken fastslo Trond Blindheim dette i e24.

Topp- og bunnlinja - hva er det? Topplinja er omsetningen. Hvis folk ikke handler like mye så faller topplinja. Bunnlinja er regnskapets siste linje - altså hva som er igjen når alt er oppgjort. Overskudd altså - eller underskudd. Det er nok en sammenheng mellom disse og omdømme, men den trenger ikke være så sterk eller stabil. Særlig hvis det er få eller ulike alternativer. Du blir aldri så sint på en billigleverandør at du kjøper hos en dyr konkurrent, for å si det slik.

Men det er interessant å merke seg omdømmet til merkevarer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar