onsdag 11. mars 2015

Posetivt?

Bilde fra http://www.skgemballasje.no/ som lager plastposer
Ordet "Posetiv" ser man av og til som skrivefeil for positiv - men nå tenker jeg mer på det faktum at det hersker en viss usikkerhet om hvem som egentlig var for å legge avgift på plastposene. 

I forbindelse med statsbudsjettet ble det bestemt at det skulle legges en avgift på hver pose på 1,50. Det var da. Avgiften skulle innføres fra 15. mars. Nå er det bestemt at det skal den ikke. - Og handelen jubler. Poseavgiften har også blitt en sak alle forsøker å ikke få hengende på seg. Ingen av partiene vil vedgå at dette var deres forslag.

Virke, som organiserer store deler av den norske handelsnæringen, var blant dem som var kritisk til avgiften i en høringsuttalelse om saken leser vi i en sak på nettavisen.

Man kan jo stille spørsmålet om hvorfor - Dette var en avgift som ville kunne gitt  staten en milliard rett inn. I tillegg kan det virke underlig at handelen ikke får greit til å kreve inn en slik avgift, slik det har vært hevdet. Butikkene håndterer tross alt allerede både flere merverdiavgiftssatser og pant på tomgods. At de skulle ha problemer med å kreve inn poseavgift står ikke til troende. - Så, hvorfor er de egentlig mot?

Man kan ha flere tanker om dette. Man kan se til andre land i sakens anledning. I visse andre land er poser ganske uvanlig. Man oppfattes for eksempel i et land som Belgia som litt rar om man legger norske posefråtsevaner for dagen. Der er det unntaket heller enn regelen som kjøper nye poser for sine innkjøp. Så det er fullt mulig å ta med handlenett selv, eller kasser eller hvordan man nå får med varene.

Det som nok er en begrunnelse fra handelens side er at de virkelig ønsker poser. Å produsere en pose koster ca 25 øre. Så tar butikken fire ganger så mye for varen - for det er faktisk en vare. Denne avanseprosenten er ganske god. Klart butikkene ikke vil miste det. Men de vil nok neppe selv framstille det slik...

I tillegg er det jo et faktum at butikkene får reklame båret rundt - fra butikken og hjem, og så senere til hva posen brukes til. Små drypp av merkeeksponering altså - framvisning av merkevaren, Kiwi, Obs, Rema eller hva det nå står. I andre bransjer tar man ikke betalt for posene. Klesbransjen for eksempel. Men også der får man reklamert for Logoen når posene bæres på offentlige plasser.

På bloggen matlidenskap kan du forresten se hvordan du kan brette posene effektivt.

Så for eller mot poseavgift? Mitt forslag var det heller ikke...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar