mandag 15. juni 2015

Share a Coke, and a bunch of sugar...

Faksimile: Merkesymbolene til Coca Cola - kombinert med happiness
De er unge - de er sunne... Tja, - de ser sunne ut. De er sponset - men de ser ikke sponset ut. De driver moten. De er opinionsledere. Hvem tenker jeg på? Bloggerne selvsagt.

De er vakre, unge og de pusher hvitt pulver. Sukker! Ganske usunt i mengder. Og selv om det handler om helse og utseende, er de valgt til å spre et usunt produkt.

Det hele pakkes inn i et budskap om velg lykke, #choose happiness, leser vi i en interessant sak i Aftenposten.

"Jeg valgte å si ja fordi Coca-Cola er en merkevare jeg personlig liker. I tillegg synes jeg kampanjekonseptet var veldig bra. Jeg er opptatt av godt innhold, og her følte jeg at jeg fikk være med på å spre god stemning", sier bloggeren Celine Aagaard, som 8. juni hadde innlegget choose happiness. Hun har da blitt "utfordret" av Coca Cola til å fortelle hvordan hun sprer glede. Love, banan og Coca Cola.

For Coca Cola er dette målrettet jobbing for å påvirke - hvilke tanker skal dukke opp når Coca Cola dukker opp i hodet ditt. Assosiasjoner. Akkurat når du skal til å velge drikke hvilke tanker og følelser dukker da opp? Velger du da lykke? Kanskje uten å huske det til og med? Det er bare "noe" som får deg til å velge Cola framfor andre drikker... Top of mind - brus valgt?

Hva tjener bloggeren på dette da? "Kampanjen ble solgt inn av bloggnettverket AdLINK Media, så annonseprisen må du ta med dem." er svaret.

- Annonse??? Ja, annonse. Og det fortviler Forbrukerombudet over. Nemlig at sosiale medier er fulle av skjult reklame. Det er ikke lov. Markedsføringsloven forbyr det helt klart.  "Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.", står det i §3 i denne loven. Mange bloggere bryter derfor markedsføringsloven ved ikke å merke sponsede innlegg som reklame. Forbrukerombudet vurderer derfor å bøtelegge bloggere som gjør dette.

Tidligere har apotekene hatt samarbeid med bloggerne, leser vi videre i saken. Og bokbransjen. Det er interessant å lese om holdningsendringen til dette som blir beskrevet fra  forlagsbransjen :
"- For fire år siden var det å betale noen for å snakke positivt om produktet ditt, uten at leserne visste det, nærmest å anse som korrupsjon", sier avdelingsleder for Digitale tjenester i Cappelen Damm. - Og fortsetter "Nå er det ingen som reagerer på den typen vareprat lenger".

Bloggeren Sophie Elise Isachsen er ikke enig - og synes bloggerne følges for strengt opp, kan du lese på hennes blogg. Jeg tror jeg avstår fra å kommentere dette utover at jeg merker meg at hun har det standpunktet, og er tilknyttet bloggnettverket blogg.no.

Er vi som skal drive med markedføring tjent med å utfordre denne grensen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar