torsdag 18. juni 2015

Taxi, Haxi, Uber eller ei?

Drosjenæringen er i vinden får vi si. Interessant å følge med en bransje som er i utvikling, om man kan si det. Utfordret ihvertfall. Og ulike aktører har ulike syn på bransjen, og på nye konkurranseelementer.

Vi kan nå lese at Politiet har bestemt seg for å ta Uber-sjåfører.  De mener at dette er ulovlig piratkjøring, og dermed i strid med i strid med yrkestransportloven, hevder politiadvokat altså Arne Waldemar Nielsen til Dagens Næringsliv. Konkurransetilsynet er uenige kan vi lese. På deres sider har de omtalt drosjenæringen.

"Drosjenæringen er overregulert. Tiden er moden for å gi næringen rammer som bidrar til å gi et kundetilpasset, fleksibelt og moderne drosjetilbud, sier Konkurransetilsynet i en ny rapport.
Konkurransetilsynet peker i rapporten på flere utdaterte reguleringer som hemmer et fremtidsrettet drosjetilbud." leser vi på sidene deres.

Nettstedet FriFagbevegelse har prøvet Haxi, og rapporterer fra dette i en sak.

Jeg har tidligere skrevet om saken på bloggen her. For eksempel om saken i Stavanger Tingrett mot Haxi. Haxi-sjåførene ble faktisk ikke dømt, kan vi lese på E24.

Før dette skrev jeg om saken, fordi den utfordrer bransjeanalysen. Det er en nokså klassisk sak i forhold til bransjeanalyse. Drosjenæringens problem er at mange kunder ikke er fornøyd med dem. I et marked vil det kunne åpne ikke bare for nye konkurrenter innenfor systemet (bransjen), men også for nye produktløsninger - substitutter. Utenfor bransjens definerte rammer. Ny teknologi vil hele tiden komme, og åpne muligheter for konkurranse ingen tidligere hadde tenkt på.

Siden det er sommer kan vi ta med Jon Niklas Rønnings tweet om drosjesjåfører og politikk: "Synd at de som vet hvordan landet vårt skal styres allerede er opptatt med å kjøre drosje."


Vi får se hvordan drosjenæringen utvikler seg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar