torsdag 4. juni 2015

To opplevelser med et system

Obs! har begynt med ShopExpress på Lade i Trondheim. Rett ved siden av det er informasjonsskranken. Forholdene skulle ligge vel til rette for en knirkefri opplevelse.

Her kommer beretningen om to knirk. Tre om man tar med hvordan de skriver enklere i annonsen for dette...

Saken er den at en god bekjent av meg har fått sansen for dette opplegget "ShopExpress". Hun drar til Obs! for å handle.

- Obs! Hun har glemt Obs-kortet. Henvender seg til skranken for å spørre om de kan søke henne opp. Det kan de ikke. Litt surere lurer hun på hva de informerer om da, og handler uten skanner, godt humør og kundeutbytte.

- Obs!  (2) Samme dame, samme sted. Denne gangen med Obs!-kort, pågangsmot og godt humør. ShopExpress-systemet er nede. Heldigvis er det ved siden av informasjonsskranken. De kan fortelle at systemet er nede, noe det av og til er. Pleier ikke å vare så lenge får hun vite. Hun spør om de kan rope opp over høytalerne når de får systemet opp igjen. Svaret er nei. Det kan de ikke. Etter 2-3 minutter fungerer det igjen. Kunden er lett irritert.

Jeg spør om hun vil bruke dette igjen. Svaret er ja. Men hun er irritert over hjelpsomheten på Obs!

Hva er egentlig vitsen med selvbetjeningskasser og selvskanning? - Egentlig er det å rasjonalisere. Bemanning er en av de dyreste innsatsfaktorene i handel. Frigjør man tid til oppgaver som kan automatiseres vil man kunne bruke ressursene til andre oppgaver, som for eksempel service. Men det skjer ikke av seg selv. En annen ting man kan bruke tid på er sikkerhet og svinnkontroll. Mulig Coop legger inn støtet der? - Ikke godt å vite.

City Lade har på sine Facebooksider beskrevet systemet. I kommentarfeltet under kan man lese en bekymring fra en leser: "Smart det der, men en skummel utvikling da med tanke på arbeidsplasser". Er det det? Er det skummelt altså? Burde man vernet arbeidsplasser, som lar seg automatiseres?

I en sak på Aftenposten beskrives det at én av tre norske jobber automatiseres. Arbeidslivet endres. Noen jobber forsvinner - men burde man unngå å rasjonalisere for å bevare jobber som kan gjøres enklere maskinelt? Jeg er nok i tvil om det. Men her er ulike meninger mulig. Omstillingsevne og kunnskaper virker som det blir nøkkelen til arbeidslivet framover.

Del gjerne dine synspunkter i kommentarfeltet under.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar