onsdag 19. august 2015

Litt søtt om markedsføring?

Faksimile, Ina Stølen i Sommerpraten på nettstedet kampanje.com
Markedsføring er et artig fag. Av og til kan det være morsomt å lese om det også, når det beskrives som søtt og "keiserens nye klær". 

Innenfor bransjen, om man skal kalle den det, finnes det en del som har en egen evne til å omtale det de driver med som helt nytt og ganske spesielt, som det nye, det du må kunne noe om skal du lykkes - it, liksom for å bli litt internasjonal. The thing to know, the place to be - eller sterkere the place not to not be - don't miss it. Content marketing er et slikt begrep, et område som mange beskriver i litt vage ordelag. Og ikke minst, kritiserer andre for ikke å ha forstått.

En av de artigste jeg har lest om content marketing er Daglig leder i Brandity (Bergen), Ina Stølen. Kampanje.com spurte henne om hva hun tenker på når hun hører content marketing:.

"- Kongens nye klær! Det er jo litt søtt da, men mest komisk, at man skal ta til orde for å kjempe om en ny tittel på en 100 år gammel markedsføringsteknikk - bare fordi vi har nye digitale kanaler. Alle merkevarer skal bygge relasjon med sin målgruppe, da må man kommunisere på alle behovsnivåer som er relevante for å engasjere riktig - fra funksjonelle attributter til emosjonell gåsehud. Sånn er det og har det alltid vært. Hvis noen tenker at dette er nytt, er det bare å sette seg ned med de gamle skolebøkene en gang til. Alt står der."

Jeg nikket gjenkjennende når jeg leste det, og kom på at jeg skrev noe liknende i februar i år.

Ikke alt er nytt fordi om man kommer på det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar