Hva skal til for å ta la oss si 840,- for en flaske vann? Du kommer langt med å mangle litt skamvett og - forstå betydningen av storytelling og eksklusivitet. Det finnes kundegrupper som leter etter denne type historier.
Og det er målgruppetenking som ligger bak leser vi i saken: "-et premium watermarket der ute som for tiden er et av de hurtigst voksende drikkevaresegmentene i verden".
"- Her snakker vi luksussegmentet. Så er det jo en sak som vi normalt ikke tenker på, og det er at det er rundt 1,5 milliarder muslimer i verden som i utgangspunktet ikke drikker alkohol. Det er faktisk et stort marked for alkoholfrie drikkevarekonsepter som kan benyttes til de store anledninger".
Og hva som skal til for å lykkes med noe slikt. Det spesielle må synliggjøres. Skal du betale en tusenlapp'ish for en flaske vann, så må det synes. Her er det imponeringsfaktoren det er snakk om.
Det viser med all mulig tydelighet at prising er mer enn beregning av kostnader og litt fortjeneste. Av og til er det at det er dyrt nettopp poenget. Man kan ta utgangspunkt i hva de konkurrenter man ønsker å sammenlikne seg med tar - ikke nødvendigvis bare samme type produkt, men den type produkter man kan sammenlikne kjøpet med - i dette tilfellet altså for eksempel alkoholholdig drikke. Og man kan sammenlikne med hva ønsker kunden å betale? Det er ikke alltid minst mulig, nemlig.
Interessant sak når man tenker på prissetting - pris er et facinerende konkurransemiddel
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar