mandag 9. april 2018

Eplehuset tar seg en bit

Firmaet walkIn er en av de som markedsfører seg som autorisert
Eplehuset i tar opp konkurransen om å få skifte skjerm på mobiler og nettbrett. I Trondheim har det dukket opp flere konkurrenter som tilbyr å skifte skjerm for en billig (?) penge.

Ja, helt billig er det ofte ikke. Og så helt dårlig butikk er det heller ikke. I adressa (betalingssak) kan vi lese at "Service på Iphone-telefoner, Mac-maskiner og annet Apple-utstyr utgjør nå rundt en tidel av inntektene i Eplehuset, som i fjor igjen hadde over én milliard kroner i omsetning."

Skjerm- og batteribytte er det kundene gjerne kommer for. Apple har etter mitt inntrykk hatt stor fokus på å pushe utstyr på kunden. Utstyret er unikt. Apple får du kun fra Apple. Og service har i hvert fall jeg oppfattet som dyrt, tungvint og vanskelig, og slik at man alltid får skylda for det som er galt.

Stadige etableringer av nye konkurrenter har tatt markedsandeler, og betyr sikkert noe for prisutvikling og for hvordan firmaer som Eplehuset må tenke for eksempel på tilgjengelighet. De må være der kunden er, og levere til tilsvarende tider som konkurrenter gjør. I saken leser en at "Han sier at de heller ikke er vesentlig dyrere enn andre serviceleverandører." - dette også må de ta stilling til. De kan kanskje være litt dyrere enn konkurrenter om kundene opplever det litt tryggere å gå til dem, eller litt mer ønskelig av en eller annen grunn.

Ellers kan det være at en får se utvikling i prisfølsomhet etter hvert. For en kan skaffe seg erfaring med hvor stor påvirkning en pris har for handel. Hvis man setter ned prisen på skjerm og batteribytte - vil da prosentvis flere gjøre det enn den prosentvise nedgangen i pris? I så fall har man det man kan kalle en elastisk etterspørsel - en etterspørsel som vil øke inntekt hvis pris settes ned.

Man kan imidlertid også frykte eller håpe - alt etter ståsted at en økt reparasjonstilbøyelighet vil dempe salg av nye mobiler. Framtiden i våre hender for eksempel legger ikke fingrene imellom i sin beskrivelse av bransjen: "Produsentene bruker alle tenkelige skitne knep for å få deg til å bytte mobiltelefon så ofte som mulig. Det taper både vi forbrukere og miljøet stort på."

Både markedsføringsmessige og etiske sider ved forbruket vårt altså...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar