torsdag 27. september 2018

På ville veier?

Vill fra Nidar - markedsføringen altså Foto: Renold T. Christopher
Det man sier i markedsføringen skal være sant. I tillegg skal man være tydelig på markedsføringen. Man skal verken villede ved det man sier, eller det man utelater å si. Men stemmer dette alltid? Nei. Dessverre gjør det ikke det.

Et av kravene i markedsføringslovgivningen er at man skal være sannferdig. I denne saken fra TV2s nettsider ser vi at Nidars produkter Vill, med blåbær eller bringebær nok må kunne sies å være for lite sannferdig.

Forbrukerne er opptatt av naturlige råvarer, og ønsker godteri som er litt sunnere leser vi. Derfor lønner det seg muligens å framstille produktet som spesielt naturlig. Naturens egne råvarer er nok mer selgende enn sjokolade. Eller en raus mengde som Orkla kaller det, heller enn "vanlig sjokolade". Jeg må innrømme at jeg har holdt på å handle produktet selv isteden for å kjøpe sjokolade. Nå viser det seg at det er det - vanlig sjokoladebiter med fyll - sjokolade, sukker og smak. Et eller to bær pr pose er ikke raust, når man får inntrykk at det er bær med sjokoladetrekk.

TV2 har undersøkt mengden bær i produktet, og avslører at det er vilt lite. to blåbær i en pose Vill med blåbær, ett bringebær i bringebærvarianten. Ikke det man forventer av et produkt som de selv beskriver på nettsidene sine - "inneholder masse melk, nøtter og bær".

TV2 har flere ganger rettet et slikt fokus. Blant annet mot Remas basmatiris, som inneholder 1/3 av noe annet enn det. Rema får også kritikk for ikke å svare på henvendelser i denne og andre saker fra TV2.

Også krydderbransjen har fått gjennomgå for å krydre markedsføringen sin - Greens solgte Oreganokrydder som var to tredjedeler oppmalte oliven og myrtelblader. Grønt nok, men altså ikke oregano.

Den som driver markedsføring bør tenke gjennom om man står for det man serverer

2 kommentarer:

  1. Veldig mye og interessante artikler her. Savner at du gir litteraturreferanser. Da er dette mer brukbart i høgskole-/universitetsmiljø.

    SvarSlett
  2. Takk! Som man kan lese er høgskole- og universitetssektoren litt utenfor primærmålgruppen, men det vil definitivt være stoff som burde interessere lesere der også. Av og til er referanser tatt med, ellers er det mange lenker i sakene. Mye er såpass grunnleggende og ukontroversielt at du heller ikke i lærebøker vil finne referanser på den slags. Bruk gjerne kommentarfeltet for å spørre om det er særskilte ting du lurer på.

    SvarSlett