onsdag 17. oktober 2012

Nikes nye frontfigur

Synes du reklamemodellene er påfallende slanke? Dette skyldes nok i stor grad hva merkevareierene ønsker at merkene deres skal bli assosiert med. 

Faksimile fra Nikes reklamefilm
Uten å si det helt direkte, er vakre og slanke og sportslige modeller med på å gi assosiasjoner til merket de vises sammen med.

Nå bryter Nike dette prinsippet. Nikes nye modell er bare 12 år og god og fyldig. Dristig mener mange - nemlig det at Nike tar sjansen på å få et mer mangfoldig assosiasjons-sett. Les om saken og se reklamefilmen på ABC-Nyheter.

Hvorfor gjøre dette? Nike er naturligvis ikke dummere enn at de skjønner at folk er forskjellige. Alle er ikke slanke. Lurt eller ikke lurt? Tenk gjennom det. Bør reklame være mer realistisk? Vil det trigge folks kjøpelyst?

Muligens vinner Nike et poeng på å framstå mer sannferdig enn sine konkurrenter? De kommer dessuten med et slags utsagn som er uventet i form, siden man kanskje ville ventet en mer slank modell. Dette kan bidra til å gi troverdighet i kommunikasjonen.

Lurt eller ikke lurt? Omsetningen vil gi oss svaret på det. I mellomtiden tenker vi gjennom det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar