Ding, ding, ding ding ding ding ding $? |
Ihvertfall er det slik akkurat når dette skrives at 34 719 362 har sett Ylvis sin musikkvideo om hva reven sier på youtube. Og den har bare vært tigjengelig i litt over to uker.
Nå begynner videoen å kaste skikkelig av seg også. Kanalen Fox har nemlig fått avtale om å bruke sangen til promotering av TV-kanalen leser på Kampanje.com.
Sangen har dukket opp igjen på iTunes etter en runde som sikkert har dreiet seg om avklaringer av hvem får hva når sangen ser ut til å slå gjennom ganske ettertrykkelig. Sangen ligger i øyeblikket øverst på både Wimp og Spotify.
Musikkbransjen har vært en interessant bransje å følge for oss som er litt over middels markedsføringsinteressert, fordi endringene har vært så store. Fra at man omsatte musikk som et plaststykke du måtte bære med deg fysisk, til at det er en fil, som ikke trenger noen fysisk bærer for forbrukeren i det hele tatt - heller ikke noen butikk. Platebutikkene som det var flere av i hver by har forsvunnet en for en, og selv nettbutikkene sliter med omsetning og må tilpasse seg en virkelighet hvor musikken er løsnet fra det fysiske. Det samme gjelder bøker og aviser, men de har ikke kommet like langt - ennå - eller vil de det? Hvem vet? Det kan også gjelde flere områder, hvor logikken blir snudd helt på hodet av at teknologien endrer seg.
Oppi dette finnes det de litt trege kundene - de som fremdeles vil ha cd'er. Eller som vil ha vinylplater. Platebutikker dukker igjen opp for nisjene - de få som vil ha det slik. Noen kan ha dem som kunder også, og tjene på det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar